Jak s divadlem začínal/a

Jak s divadlem začínala Dana Tomanová

Jaká byla cesta k divadlu toho či onoho divadelníka? Nás to zajímá a věříme, že i vás! Vybraní herci, režiséři, vedoucí souborů, technici z řad ochotníků se s námi dělí o své divadelní začátky. Vystupte společně s námi ze své „divadelní bubliny“ a odhalte nejrůznější cesty, které přivedly k divadlu nadšence v rámci celé České republiky. Každý příběh je originál. Každý je inspirativní.

„Nevyzpytatelné jsou cesty osudu. Vždy nás ale dovede tam, kam dojít máme!“ — autor neznámý.

V osmadvacátém příspěvku tohoto seriálu vypráví o své cestě k divadlu Dana Tomanová.

DS NaKop Tyjátr Jihlava, De Facto Mimo

Herečka, režisérka, principálka,
organizátorka

V roce 1995 jsem přijala místo v tehdejší psychiatrické léčebně v Jihlavě. Ta v Jihlavě sídlí na Brněnském kopci a odjakživa se tam říká „Na Kopečku“. Taky když v Jihlavě chcete někomu říct, že se pravděpodobně pomátl, tak mu prostě řeknete ty skončíš na kopečku. A všem je jasno.

V areálu léčebny, dnes nemocnice, stál a dodnes stojí kulturní dům, který byl kdysi dávno nějakou obslužnou budovou se společenským sálem, a někdy v polovině 80. let se tento kulturní dům přejmenoval na Divadlo Na Kopečku. 

Já tehdy ani nepomyslela na to, že bych snad hrála divadlo. Byla jsem spíš sportovec, hrála volejbal, jezdila na kole, na běžkách. Snad jedině, že jsem nechyběla u žádné kamarádské taškařice, či při vymýšlení zábavy na rodinné oslavy. U toho jsem bývala vždy první a vymýšlela, jak to zrealizovat.

Věděla jsem, že v Divadle Na Kopečku hostuje profesionální Horácké divadlo, protože jejich domovská scéna tehdy procházela rekonstrukcí. Ale právě v tom roce 1995, kdy jsem nastoupila do práce, tak zrovna Horácké divadlo předalo kulturní dům zpět psychiatrické léčebně. 

Tehdejší ředitelka hodně stála o to, aby tam nějaké divadlo zůstalo. Aby byl prostě ten prostor stále živý. Zaměstnala proto bývalou bývalou herečku HDJ Hanku Červinkovou jako manažerku, a tím to vlastně všechno začalo. Slovo dalo slovo a já začala Hance vypomáhat s propagací, s akcemi v DNK a už jsem byla, jak se říká, zaháknutá. V léčebně tehdy totiž ještě pracovala jako laborantka Květa Fučíková, tehdejší vedoucí souboru Na Kopečku, a ta mě doslova ukecala s tím, že potřebují herce do nové pohádky. No a já tak nějak vyměnila volejbal za divadlo. 

Moje první role byla Kočička v pohádce Zvířátka a Petrovští. Postupně začali přicházet noví členové a soubor se začal obnovovat. Ani plně nevím jak, ale najednou jsem byla vedoucí souboru.

Miluji a vždycky jsem milovala pohádky, a tak jsem byla moc ráda, že jsem si v každé, kterou jsme dělali, mohla zahrát. Hrát pro děti je totiž nejvíc. A mělo to ještě jednu přidanou hodnotu. Mohla jsem při tvorbě spolupracovat s úžasným člověkem, Míšou Junáškem (tehdy režisérem a uměleckým vedoucím Horáckého divadla), který u nás pohádky, až na výjimky, režíroval. 

Nehrála jsem ale jen v pohádkách. Se souborem totiž začali spolupracovat i další profesionální divadelníci. Hry pro dospělé většinou režíroval Petr Soumar (herec HDJ), ale i další významné osobnosti, jako Jirka Juráš nebo režisér Karel Brynda, který je, mimo jiné i spoluautorem hry Mlýny od Václava Havla, kterou proslavilo divadlo Sklep.

V roce 2003 odešla Hanka Červinková do důchodu a paní ředitelka Drlíková mě přemluvila, abych její pozici převzala. No, a tak jsem byla v divadle úplně, jak profesně, tak jako koníček. 

Vždy jsem se cítila spíš organizátorkou, než herečkou, ale obojí mě nesmírně baví. A přibyl ještě jeden, pro mě nový, divadelní rozměr. Práce s pacienty. Hanka totiž založila DS Studánka. To je soubor pacientů nemocnice, a i ten jsem po ní převzala. Ta práce mě neskutečně naplňovala, dokonce jsem si ve Studánce mohla vyzkoušet i pozici režisérky. Je to úplně jiná forma práce s hercem, ale bylo to moc krásné a tvůrčí pracovní období. 

V roce 2000 se divadelní soubor Na Kopečku přejmenoval na DS NaKop Tyjátr. Šlo o odlišení názvu divadla, myšleno jako budovy v majetku Psychiatrické nemocnice a souboru, který v něm měl a stále má domovskou scénu. Doufám a pevně věřím, že se na tom do budoucna nic nezmění. Soubor a divadlo jsou totiž spojené nádoby. Jsem proto ráda, že soubor stále žije. V současné době máme po premiéře nové inscenace našeho Petra Kopla, kterou adaptoval podle vlastního komiksu.  

Několik posledních let jsem byla spoluhráčkou a i jistým zázemím pro Evu Čurdovou v monodramatu Psí matka. Společně jsme procestovaly a sehrály nespočet představení. Za to jí, tam nahoru, moc děkuji.

Občas ovšem také ráda hostuji, nebo se účastním i jiných projektů. Oslovil mě i Martin Skřítek Kolář na divadelní role u nich v souboru De Facto Mimo (ten má domovskou scénu v jihlavském multikulturním prostoru DiOD), a to byla pro mě zase změna. Dělají to divadlo trochu jinak. Tvoří vlastní, autorské projekty a to mě opravdu fascinuje a zároveň moc baví. 

Ony jsou to většinou takové náhody, které mě mou divadelní prací i tvorbou provázejí. Jednou z takových „náhod“ byla i spolupráce na projektu Loučky, který vymyslel a rozjel Jakub Škrdla s divadlem Tejp ve spolupráci s již zmíněným Jirkou Jurášem a třešťským Petrem Píšou. 

To byla pro mě zase úžasná životní zkušenost a snad největší divadelní zážitek. Jsou to projekty typu „site-specific“ a já se účastnila aktivně dvou ročníků. Nyní je již sleduji jen jako divák, ale pořád jim fandím. V současné době tento projekt pokračuje pod názvem „Divadlo na Staré plovárně“ a vznikají tam báječné věci i za použití principu tzv. nového cirkusu. (Divadelník.cz psal – Stará plovárna v Jihlavě opět propojí amatéry a profesionály). 

S Petrem Píšou jsem pak také ještě spolupracovala na několika jeho vlastních projektech, což jsou další nezapomenutelné zážitky! Peťa je totiž nepřekonatelný. (Petr Píša | ČSFD.cz

Také se ke mně dostalo několik nabídek na hraní modelových scének, situací u policie, ve zdravotnictví, jako preventivní pořady Senior na internetu. Tyto aktivity považuji za velmi prospěšné a hlavně smysluplné, a pokud to půjde, ráda se zase zapojím.

Již publikované příspěvky – Jak s divadlem začínal/a…:

Matěj Konečný – herec, technik, produkční, hlasový imitátor (Studio mladých umělců divadla Verze, Koma, Divadlo Chimaera, Divadlo Máj Praha)
Zdeněk Hilbert –  herec, autor, muzikant, principál Divadla Dostavník Přerov.
Boženka Saláková – herečka, režisérka, loutkoherečka (Tyjátr Horažďovice)
Martin Holzknecht – herec (Divadlo Radar)
Pavel Skála – herec, režisér, učitel výchovné dramatiky
Karel Vontroba – herec, režisér, dramaturg, autor
Michal Šesták – režisér, dramaturg a příležitostný herec (Divadlo Radar)
Klára Sottnerová – herečka (DS Jiřího Voskovce Sázava)
Vlaďka Koďousková – herečka, režisérka, vedoucí souboru (DS Vojan Desná Mladá haluz)
David Skrbek – šermíř, herec (Kolínská společnost po právu, DS Jiří Poděbrady)
Vlaďka Zborníková – herečka (DK Jirásek Česká Lípa)
František Kunst – principál, herec (Zmatkaři Dobronín)
Hanka Řehořová – herečka (DS Gaudium)
Pavel Volf – herec (Divadlo Navenek Kadaň)
Lukáš Křížek – dramaturg, režisér, herec (Divadlo Radar – Načerno)
Libor Ulovec – herec, režisér (Pibimpap-Rizoto [nesklonn.] Praha)
Tereza Matějíčková Fialová – herečka (ZMATKAŘI Dobronín)
Robert Kotál Kunesch – herec, principál (DS Ragueneau, Plzeň)
Petr Theodor Pidrman – herec, lektor (Divadlo Polárka, Brno)
Petra Richter Kohutová – dramaturgyně, lektorka, porotkyně
Honza Raclavský – herec, zvukař, osvětlovač a režisér (DS Kroměříž, Dostavník Přerov, Stodola Jiříkovice, Smotaná hadice Křenovice)
Naďa Kubínková – herečka, režisérka (Divadlo EXIL Pardubice)
Ladislav Langr – autor divadelních her, herec, režisér, organizátor (DS Jiří Poděbrady)
Štěpán Kňákal – herec, režisér (DK Jirásek Česká Lípa)
Vladimír Altán Mátl – režisér, herec, scénograf (ZMATKAŘI Dobronín)
Ondřej Benda – herec a režisér (ŠAMU Štítina)
Tomáš Václ – herec a režisér (Divadlo v Roztocké Jilemnici)

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám, prosím, vědět prostřednictvím kontaktního formuláře. Děkujeme!