Jak s divadlem začínal/a

Jak s divadlem začínala Monika Nováková?

Jaká byla cesta k divadlu toho či onoho divadelníka? Nás to zajímá a věříme, že i vás! Vybraní herci, režiséři, vedoucí souborů, technici z řad ochotníků se s námi dělí o své divadelní začátky. Vystupte společně s námi ze své „divadelní bubliny“ a odhalte nejrůznější cesty, které přivedly k divadlu nadšence v rámci celé České republiky. Každý příběh je originál. Každý je inspirativní.

„Nevyzpytatelné jsou cesty osudu. Vždy nás ale dovede tam, kam dojít máme!“ — autor neznámý.

V devětadvacátém příspěvku tohoto seriálu vypráví o své cestě k divadlu Monika Nováková.

MonAmour Mnich

Herečka

Tak málo stačilo, aby se zrodila láska na celý život.

Monika Nováková, rozená Andělová, se v roce 1977 narodila v Dačicích. První krůčky na prknech, která znamenají svět, udělala právě zde. Bylo to kolem roku 1987, kdy coby žákyně základní školy navštěvovala Dramatický kroužek. Rodiče totiž chtěli introvertní Moničku trošku začlenit do kolektivu. Fungovalo to? Možná. Kdo ví?! Na první roli se nezapomíná. A tak role Dráčka Mráčka v pohádce O Koblížkovi zůstane pro Moniku navždy základním kamenem jejího divadlení. I když byla na dlouhá léta poslední.  

Jak už to tak bývá, s pubertou přicházely potřeby jiné. A tak se Monika vrhla na sport. Volejbal se stal její vášní, která ji provází až do dnešních dní. U volejbalu je to totiž stejné jako u divadla. Motají se okolo něj strašně fajn lidi. Díky volejbalu se rozmluvila a přestala se bát lidí. 

Posilněná nově nabytou jistotou dokončila školy, povila dítko, vdala se, rozvedla… To ale není příběh, kterému bychom se tady chtěli věnovat.

Celých 23 let ani jednou jedinkrát Monika na divadlo nepomyslela. Tedy v tom aktivním slova smyslu. Podívat se, zkritizovat, zasmát se či poplakat. K tomu jí divadlo stačilo, coby divákovi. 

Maminka Moniky divadlo milovala. V Dačicích, kde je kulturní život poměrně bohatý, navštěvovala každé divadelní představení. A byla to právě ona, kdo vyřkl tu památnou větu. Jedna věta, šest slov, které Monice změnily život.

Holka, ty bys měla hrát divadlo!“

V první chvíli nad tím Monika mávla rukou. Já a divadlo? To už ne. A s nostalgickou vzpomínkou na roli Dráčka Mráčka zasunula tuhle myšlenku hodně, hodně hluboko.

Už nebyl nikdo, kdo by Monice říkal, měla bys to zkusit. Měla bys…

Bylo to poslední přání? Jestli ano, tak je potřeba ho splnit.  Monika oprášila myšlenku na divadlo, a jako exrovert s introvertní duší do toho skočila po hlavě. Skok střemhlav ji zavedl do Divadelního spolku Tyl Dačice

O divadle nevěděla nic, ale i kdyby měla jen pomáhat s rekvizitami, nebo šít kostýmy, šla do toho. V době, kdy Monika do spolku přišla, byl už vlak s divadelní inscenací dávno rozjetý. A naskakovat za jízdy, to přece nejde. 

Dvě věty: Královna Jana zemřela. Mám zpravit krále?

Psal se rok 2010 a pro Moniku už to byl ten opravdový start jejího divadelního počínání. Hra Jindřich VIII. aneb chudák král(em) byla pro Moniku příležitost zkusit se postavit před diváky a nechat je uvěřit, že ona je opravdu tou středověkou plachou ženou, která se v mumraji zákulisních šarád snaží přežít. Jestli se jí to povedlo, není s odstupem času už vůbec důležité. Vše totiž zastínilo osudové setkání.

Jednoho krásného dne se na zkoušce objevila taková nafrněná, důležitá osoba, která tam do té doby nikdy nebyla. Kdo to je? A proč do všeho povídá? 

Toto osudové setkání na první dobrou nebylo úplně idylické, a to ani pro jednu stranu, protože ze zákulisí máme informace o tom, že ani Bety nemohla v první chvíli Monice přijít na chuť.

Osud je ale osud, neporučíš mu, jen ho přijmi. Postupně tak děvčata zjistila, že si vlastně rozumí, mají podobný humor, velmi vytříbený vkus na hudbu a spoustu dalšího společného. Když se pak Bety natrvalo vrátila do Dačic, a začala se více angažovat v divadle, bylo už jasné, že když se bude něco tvořit, půjdou do toho holky spolu.

Monika totiž navíc oprášila rodinné dědictví v podobě talentu na šití a vedle šití kostýmů začala koketovat i se scénografií. Navíc měla touhu hrát. Dokonce tak velkou, že se učila texty úplně všech rolí, kdyby náhodou někdo onemocněl, aby mohla zaskočit. Tato její úchylka se hodila zejména na zkouškách. Protože nešvarem ochotnického divadla jsou, a asi vždycky budou, nekompletní zkoušky.

Bety, která se našla v režii, tak zjišťovala, že s Monikou by se asi něco tvořit opravdu dalo.

A tak se děvčata vrhla na zkoušení inscenace Podivné dueto od Miro Gavrana. Šest žen, dva muži, jeden byt, jedna spálená kachna a první Moniky hlavní role. Nezapomenutelná zkušenost. Neskutečná legrace na zkouškách. První cena za herectví a první cena za scénografii. Nebylo to perfektní, ale byla to zkušenost.

V Dačicích je dlouholetým problémem chronický nedostatek mužských herců. Najít tak vhodnou inscenaci byl pro dačické divadelníky tou dobou opravdu překladatelský oříšek. Další inscenací, na kterou tak padla volba, byla Žena v trysku staletí. Tato původně televizní inscenace totiž nabízela možnost kumulace rolí. Monika se tam tak postupně představila v roli pravěké ženy, emancipované ženy a při výpadku herecké kolegyně mohla poprvé a naposledy právě v této inscenaci uplatnit znalost veškerého textu, když naskočila také do role renesanční ženy. I u této hry stála Monika za kostýmy a scénografií. Divadlo se pro ni pomalu a jistě stávalo každodenní součástí života. A život je otázkou priorit přece. Postupně tak šel stranou i tolik milovaný volejbal. Nemůže přece riskovat, že se zraní, když má o víkendu hrát, že?

A pak to přišlo. Další důležitý zlomový okamžik. V Dačicích se připravovalo otevření klubu při kulturním domě. A bylo by přece fajn, kdyby tam místní spolek na zahájení připravil nějaké představení. No jo, jenže…. 3 krát 3 metry? To je málo, to je hrozně málo.

Rozhodnout se bylo to nejjednodušší. Ale jak se to dělá? Ke komu se háže text? Mluví se na někoho? Aby to nevypadalo, že je schizofrenička. Bylo to zatraceně těžké, ale holky se zakously a jako buldoci se zkoušku od zkoušky posouvaly k premiéře. 

21. září 2018 uvedl Divadelní spolek Tyl Dačice premiéru inscenace Modelka XXL s Monikou Novákovou v hlavní a jediné roli. 

Kdo ví, jak by vše bylo, kdyby nepřišel covid. S covidem se Monika přestěhovala na Vysočinu. Do malebné vísky s názvem Mnich. 

Né, to není konec příběhu. To je začátek něčeho nového. Monika sice byla najednou padesát kilometrů daleko, ale Bety pracuje jen dvacet kilometrů od jejího nového působiště. A co to je dneska dvacet kilometrů, že? 

Děvčata se tak začala scházet v Mnichu na zahradě a povídání o divadle jim nadále zpříjemňovalo život. Kdo by čekal, že jim to bude stačit, ten by se ale šeredně mýlil.

Divadlo je láska, divadlo je štěstí a naděje. Divadlo je výzva!“

Chcete-li dělat divadlo, najdete si cestu. A tak Monika vyndala ze šuplíku koncept scénáře, který v době covidu tak nějak plácla na papír, a nenápadně jej podstrčila Bety. Od této chvíle se ve slovníku Moniky a Bety ustálily výrazy jako „házet do toho vidle“ či „blýskavice“. Velmi často dodnes děvčata slýchávají dotazy, jak spolu tvoříte? To přece musí být strašně složité? Je. Neskutečně složité. Ale základ je nebát se škrtat, nepustit dál něco, čím si nejsou všichni jistí a hlavně mluvit, mluvit, mluvit. To je ta blýskavice.  V tisícovce zdánlivě hloupých myšlenek se totiž určitě skrývá alespoň jedna, která je geniální.

… vlastního divadelního spolku, který dostal název MonAmour (povídání o tom, jak tento název vznikl, by vydal na samostatný článek). Základem názvu jsou jména zakladatelek Moniky a Alžběty. A MonAmour (v překladu „má láska“) už tam pak prý skočilo samo.

Pod novou hlavičkou uvedly v premiéře svou autorskou prvotinu divadla pro jednoho herce s názvem Dokud se randí a vyrazily bojovat o uznání diváků i odborných porot. A jo! Holkám to prostě ladí. Postupně získaly na krajské postupové přehlídce Třešťské divadelní jaro 2023 cenu za herecký výkon, cenu za režii, cenu za autorský počin, doporučení na Národní přehlídku divadel jednoho herce Kaznějov 2023 a doporučení na Národní přehlídku venkovských divadel Krakonošův divadelní podzim 2023 ve Vysokém nad Jizerou. Národní přehlídka divadel jednoho herce Kaznějov 2023 přinesla cenu za herecký výkon, cenu za inscenaci, doporučení na zařazení inscenace na program festivalu Jiráskův Hronov 2023 a doporučení na Národní přehlídku venkovských divadel Krakonošův divadelní podzim 2023 ve Vysokém nad Jizerou. Festival amatérského divadla Štít a Štítek 2024 pak ocenil inscenaci cenou diváka.

Co ale dál? Ano, tou dobou již to bylo více než 5 let od premiéry Modelky, ale co takhle ji uvést pod novým spolkem. Trochu jinak, vždyť už děvčata mají o pět let více zkušeností. A fungovalo to!

Zkrátka a dobře, rok 2024 byl pro Moniku a Bety jedna velká jízda, která byla v říjnu korunována ve Vysokém nad Jizerou, kde získaly s Modelkou cenu za režii, cenu za nejlepší ženský herecký výkon přehlídky, cenu za inscenaci, cenu diváka, a nominaci na Jiráskův Hronov 2025.

Co dál? Monika s Bety nezastavují. V lednu plánují premiéru jejich v pořadí druhé autorské hry (jak jinak, než pro jednu herečku) a pojmenovaly ji Přeplněné prázdno

My jim přejeme, aby jim nadále divadlo naplňovalo životy minimálně tak, jako dosud. A děvčata, zlomte vaz!

Již publikované příspěvky – Jak s divadlem začínal/a…:

Dana Tomanová – herečka, režisérka, principálka, organizátorka (DS Na Kop Tyjátr Jihlava, De Facto Mimo)
Matěj Konečný – herec, technik, produkční, hlasový imitátor (Studio mladých umělců divadla Verze, Koma, Divadlo Chimaera, Divadlo Máj Praha)
Zdeněk Hilbert –  herec, autor, muzikant, principál Divadla Dostavník Přerov.
Boženka Saláková – herečka, režisérka, loutkoherečka (Tyjátr Horažďovice)
Martin Holzknecht – herec (Divadlo Radar)
Pavel Skála – herec, režisér, učitel výchovné dramatiky
Karel Vontroba – herec, režisér, dramaturg, autor
Michal Šesták – režisér, dramaturg a příležitostný herec (Divadlo Radar)
Klára Sottnerová – herečka (DS Jiřího Voskovce Sázava)
Vlaďka Koďousková – herečka, režisérka, vedoucí souboru (DS Vojan Desná Mladá haluz)
David Skrbek – šermíř, herec (Kolínská společnost po právu, DS Jiří Poděbrady)
Vlaďka Zborníková – herečka (DK Jirásek Česká Lípa)
František Kunst – principál, herec (Zmatkaři Dobronín)
Hanka Řehořová – herečka (DS Gaudium)
Pavel Volf – herec (Divadlo Navenek Kadaň)
Lukáš Křížek – dramaturg, režisér, herec (Divadlo Radar – Načerno)
Libor Ulovec – herec, režisér (Pibimpap-Rizoto [nesklonn.] Praha)
Tereza Matějíčková Fialová – herečka (ZMATKAŘI Dobronín)
Robert Kotál Kunesch – herec, principál (DS Ragueneau, Plzeň)
Petr Theodor Pidrman – herec, lektor (Divadlo Polárka, Brno)
Petra Richter Kohutová – dramaturgyně, lektorka, porotkyně
Honza Raclavský – herec, zvukař, osvětlovač a režisér (DS Kroměříž, Dostavník Přerov, Stodola Jiříkovice, Smotaná hadice Křenovice)
Naďa Kubínková – herečka, režisérka (Divadlo EXIL Pardubice)
Ladislav Langr – autor divadelních her, herec, režisér, organizátor (DS Jiří Poděbrady)
Štěpán Kňákal – herec, režisér (DK Jirásek Česká Lípa)
Vladimír Altán Mátl – režisér, herec, scénograf (ZMATKAŘI Dobronín)
Ondřej Benda – herec a režisér (ŠAMU Štítina)
Tomáš Václ – herec a režisér (Divadlo v Roztocké Jilemnici)

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám, prosím, vědět prostřednictvím kontaktního formuláře. Děkujeme!