Desatera

Odměnový crowdfunding – desatero Koralíny Baňkové

Odměnový crowdfunding je v pořadí jedenácté desatero. V rubrice DESATER pro vás oslovujeme osobnosti, které mohou, z pozice své odbornosti, sestavit deset bodů – pravidel k rozličným aspektům divadla. Jejich rady zaměřené zcela prakticky, vám, jak doufáme, poslouží jako inspirační zdroje. Součástí divadla je, jak věříme, i shánění finančních prostředků na jeho realizaci. Často jedna z nějtěžších věcí…

K desateru pro tipy, jak k financování efektivně využít odměnový crowdfunding, jsme oslovili Hithit specialistku Koralínu Baňkovou.

Koralína Baňková – herečka, ne-kritička, rádce na Hithitu

Vystudovala divadelní vědu na Masarykově univerzitě v Brně. Divadlu se věnuje od svých čtyř let. Vyskytuje se v Rádobydivadlo Klapý, hrála se souborem Diverzario (20/21) a nově v pražském Radaru se souborem Hrobeso. Hodně mluví, naslouchá, přemýšlí, sní, čte, píše, maluje, fotí, vaří a sem tam někoho potetuje. Vedle hraní, trochu zpívá a ještě míň tančí. Dívá se kolem sebe a učí se. Často skáče do řeči sama sobě a ve volných chvílích mazlí všechny psy světa. K Hithitu se dostala v roce 2022 a pracuje na pozici „vrchní rádce“. Tím se míní opečovávání všech a všeho – autorů, přispěvatelů, projektů. Je za tím mnoho telefonátů, článků a nově práce se sociálními sítěmi.

Co že je ten crowdfunding?

„Crowdfunding je způsob financování, při kterém se větší počet lidí skládá po menších částkách na nějaký projekt. Samotné slovo crowdfunding vzniklo ze dvou anglických slov a to “crowd“, což znamená dav a “funding“, což se dá přeložit jako financování. Do češtiny tedy bývá crowdfunding překládán jako skupinové či davové financování.“

Takže pokud zrovna přemýšlíš, kde vzít peníze na chod divadla, vznik inscenace nebo realizaci festivalu, může ti pomoct vytvořit si projekt!

Co když tě ale zrovna múza nelíbá a nevíš si rady s tím, jak projekt uchopit a co přesně lidem nabídnout? Neměj strach, protože pes, který štěká, nekouše, a já si přestávám hrát na tetu Kateřinu a pokusím se ti s tím poradit!

Odměnový crowdfunding – desatero

1 – Vzdělej se a prozkoumej to!

Dřív než začneš, nastuduj, co to odměnový crowdfunding vlastně je. Odměnový crowdfunding není veřejná sbírka, charita ani investice – představ si to spíš jako prozatímní e-shop s neexistujícím zbožím. Protiplnění je nezbytný – něco za něco – a proto výmluva, že se ti NECHCE NA NĚKOM ŽEBRAT – NEEXISTUJE!

Zajímavost: V Hithitu rádi říkáme, že první crowdfundingová sbírka v Česku byla sbírka na Národní divadlo. Lidé přispívali a odměnou jim bylo poděkování v novinách.

2 – Stvoř to jako bůh!

Nebude to za 7 dnů. Nebo bude, ale troufám si říct, že to s největší pravděpodobností nenaplní svůj potenciál. Tvorba projektu zabere (a zaslouží si) čas. Těžko na cvičišti, lehko na jevišti. Vymysli si jasný cíl projektu, napiš to tak, abys lidi zaujal – ideálně je oslov příběhem – buď lidský, buď upřímný, buď vtipný, buď kreativní. Víc než tisíc slov poví třeba Luděk Horký za minutu, ale i ty potřebuješ fotky a videa – ukaž sebe, soubor, zákulisí, divadlo, kostýmy, nevim, dál. Promysli a naplánuj si propagaci, a hlavně…

3 – … připrav odměny!

Kdyby se mě Wilde ptal: „Jak je důležité míti odměny?“ Tak bych mu řekla: „Že to rozhodně není mnoho povyku pro nic!“. Neee, teď vážně. Na nich to stojí a padá. Můžeš mít skvostný projekt, ale pakliže si lidé nebudou chtít nic koupit, je to k ničemu. Proto se snaž nabídnout rozmanité odměny ve všech směrech – můžou to být zážitky, workshopy, produkty, adopce, téměř cokoliv tě napadne…

Furt nevíš, co bys tam šoupnul? Když můžu, pomůžu… Tak jsem stvořila výčet toho, co by se v divadelním projektu mohlo objevit:

  • Lístek na premiéru/představení
  • Vstup na zkoušku
  • Behind the scenes fotky/videa/cokoliv
  • Postava řekne větu nebo použije předmět podle výběru přispěvatele
  • Komparz
  • Přispěvatel může napsat alternativní konec, který taky zahrajete
  • Seznam nejoblíbenějších inscenací/her někoho ze souboru
  • Poklady ze zkušebny/ateliéru/studia, rekvizity, oblečení…
  • Autorské čtení scénáře 
  • Výlet/zážitek s někým jako postavou
  • Expertní konzultace v tom, co umí autor
  • prezentování představení přispěvatele jako součást vašeho týmu
  • Budíček/přání/píseň/pozdrav od …
  • Foťák na jedno použití, na který nafotíte jako autor projektu průběh něčeho, co budete dělat
  • Uspořádat tajnou párty/grilovačku/promítání/akci,
  • Možnost, že s vámi přispěvatel půjde jako +1 na nějakou akci

4 – Divadelníci všech souborů, spojte se!

Jak pan Werich zpíval: „Ten umí to a ta zas tohle…“  A všichni dohromady můžete nabídnout odměn moc! Já si odložím prvomájový mávátko a vysvětluju dál.

Můžeš nabídnout to, co umíš, nebo máš ve svém okolí/souboru někoho, kdo to umí a nestydí se to nabídnout. Scénografka dělá keramiku? Tak to může nabídnout výrobky, ale i kurz! Herec hraje na kytaru? Serenáda pod okny! Technik umí veškerá řemesla? Prodej ho jako hodinového manžela! Stejně tak tě mohou sponzoři zásobit nějakými produkty či vouchery.

Ideální je, aby tě odměny nestály žádný peníze (jen čas, kuráž a energii) – a když jo, měj propočítané, ať to pro tebe není ztrátové. Nabízej exkluzivní odměny. Pokud nabídneš lístek na premiéru za 500 Kč, na místě bude stát 200 Kč, kde je důvod k tomu koupit si ho v crowdfundingové kampani předem a nečekat až na pokladnu divadla? Pětičento může stát, pokud k tomu nabídneš i nějakou exkluzivitku jako třeba popremiérovou party se souborem a alespoň jednu číši vína nebo korbel píva!

5 – Pij kafe!

Chceš bílý nebo černý? Sedni a pi! Cos nedopil? 

6 – Udělej kampaaaaň!

Propagace je kámen úrazu. Jak jsem psala, projekt může být jakkoliv skvostný, ale když se na něj lidi nedostanou, ani si nic nekoupí. A to by byla škoda, ne? Snadno řečeno v okolí tvýho divadla nesmí být nikdo, kdo by o projektu nevěděl.

7 – Zvídavý/á buď!

… na všechny strany – ptej se lidí, kolegů, zkušených lidí z crowdfundingového světa. Neustále na kampani pracuj, doplňuj, obměňuj, informuj. Co když máš hned vedle sebe člověka, který by si od vašeho souboru přál extra odměnu, ale tebe nic takového nenapadlo? Zjišťuj, o co by byl zájem, co bys mohl/a ušít na míru, co se dá vylepšit? Informuj o vývoji nové inscenace, přidej drby ze zkoušky a neustále aktivuj vaši komunitu.

8 – Vděčný/a buď!

Děkuj za zakoupení odměny a ponoukej ke sdílení. To totiž nic nestojí, ale pomůže to!

9 – Užij si to!

Hlavně si to udělej pěkný. Tak, aby ti to finančně pomohlo a tak, aby to co nejvíce bavilo přispěvatele i autory! Protože mít odměny za trest nechce ani jedna strana. 

10 – Dej si pohov!

Naplň cíl, předej odměny, poděkuj a minimálně do další inscenace nebo festivalu si dej čas. 

Tak pac 🐾 (od psa, který nekouše) a pusu 💋 (od múzy z Hithitu).

Desatera (nejsou jen crowdfunding)

Desatera na portálu Divadelník.cz přibývají postupně (byť nepravidelně). K některým tématům se nejspíše budeme vracet i vícekrát. To proto, abychom vám nabídli vícero úhlů pohledu různých odborníků na jednotlivé aspekty divadelní tvorby. Crowdfunding je jeden z nástrojů financování, v budoucnu se snad dočkáme i „grantového desatera“.

Již dříve publikovaná Desatera:

Vypravěčské desatero (storytelling) Martina Haka
Desatero písňových textů Jana Duchka
Desatero improvizace Filipa Kardy
Režijní desatero Adama Doležala
Scénografické desatero Petra Kolínského
Herecké desatero Jana Kašky
Licenční desatero Michala Zahálky
Světelné desatero Pavla Hurycha
Loutkářské desatero podle Tomáše Běhala
Kostýmní desatero Miroslava Krále

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám, prosím, vědět prostřednictvím kontaktního formuláře. Děkujeme!