Desatera

Kostýmní desatero Miroslava Krále

Miroslav Král? Desatero? V rubrice DESATER se vám pokusíme nabídnout v deseti bodech základní poučky, jakési „návody“, k rozličným aspektům divadla. Oslovujeme pro vás osobnosti, které mají k těmto tématům z pozice své odbornosti, co říct. Jejich rady, které jsou zaměřeny zcela prakticky, vám, jak doufáme, mohou posloužit jako inspirační zdroje.

K tomuto desateru jsme oslovili scénáristu, dramaturga, choreografa, režiséra a původně i herce a především výtvarníka, Miroslava Krále.

Miroslav Král – výtvarník, dramaturg a příležitostný režisér

Miroslav Král (1976) založil v roce 1994 1. neratovickou divadelní společnosti, ve které dodnes působí. V současnosti je v angažmá v Divadle Palace (mj. Hraběnka, Buď moje bejby, Stará dobrá kapela, Pension pro svobodné pány). Předtím působil v angažmá v Divadle AHA!. Hostoval mj. v Divadle A. Dvořáka Příbram , v Moravském divadle Olomouc (inscenace Robin Hood, Boží mlýny), v Komorním Kalichu (Nejlepší kamarád, Ani za milion, Chvilková slabost). Je stálým spolupracovníkem režisérů Petra Hrušky, Milana Schejbala, Petra Svojtky, Romana Vencla a Jaroslava Kodeše.
Mezi své vzory a učitele, ke kterým se stále obrací, řadí Antonii Hegerlíkovou, Ottu Ševčíka, kostýmního výtvarníka Josefa Jelínka a Petra Hrušku.
Intenzivně se věnuje scénografii, především kostýmům a to jak na profesionálních scénách, tak v amatérském divadle (soupis souborů najdete pod desaterem). Nejraději pracuje na pohádkách a inscenacích z lidového prostředí.

Více o Miroslavu Královi na www.1-nd.cz a  www.miroslavkral.cz

Kostýmní desatero Miroslava Krále

  1. Dokonale prozkoumej text a pokud možno i další texty inscenovaného autora.

  2. Důkladně prober s režisérem několik zásadních otázek:
    CO budeme inscenovat, resp. žánr
    KDO hraje, resp. jaké jsou charaktery postav a vztahy mezi nimi
    PROČ text inscenujeme, resp. co chceme inscenací sdělit
    KDE se inscenace odehrává, resp. doba (dobové ukotvení), prostředí (dějiště), čas (časové údobí, kdy se děj inscenace odehraje)
    JAK budeme text inscenovat, resp. jaké použijeme prostředky (reál, stylizace, znak…)

  3. Řádně svůj záměr konzultuj s výtvarníkem scény, aby obě složky – scéna a kostýmy ladily. Je-li scéna barevná, velmi členitá… je třeba navrhnout kostýmy s minimem vzorů a spíše ve větších barevných a materiálových plochách, aby nám na scéně vynikly (to více si můžeme vyhrát se střihem a s detailem) a naopak. Nezapomeňte konzultovat i jevištní svícení, které dokáže kostýmy zcela změnit (je třeba přizpůsobit barvy, strukturu materiálů.)

  4. Jevištní kostým není model pro módní molo. Oproti přehlídkovému modelu vychází z charakteru postavy a musí spolu s ostatními kostýmy tvořit celek, který má (stejně jako jednotlivý kostým) vypovídající hodnotu. Navíc musí být i praktický na údržbu. Snaž se používat materiály, které lze prát či čistit. Zásadně nespojuj švy materiály, které se rozdílně čistí (využijte tkanice, patenty…). Zároveň donuť garderobiérku (ev. toho, kdo se o kostýmy stará), aby byly kostýmy před každým představením čisté, vyžehlené, zašité etc.

     
  5. Respektuj tělesné proporce herce. Špatně zvolený střih, který zvýrazní hercovy tělesné nedostatky, může způsobit i výsměšný smích v hledišti, který zničí celé představení a navíc psychicky ublíží herci. Dokonce jej může i zablokovat.
Ukázka návrhů Miroslava Krále
  1. Kostým, stejně jako vše na jevišti, je znakem a vysílá do hlediště zprávu, která je pro dramatickou postavu i inscenaci určující. Přemýšlej o barvách a jejich kombinacích. A to nejen v rámci jednoho kostýmu, ale především v rámci celého výtvarného řešení.

  2. Kostým důkladně prober i s hercem. Snaž se vyzvědět, jak herec přemýšlí o postavě. Co vše má kostým „umět“ (když herečka bude metat kotrmelce, nedáš ji úzkou sukni etc), zda má rychlé převleky (druhy zapínání..), zda si jej bude svlékat na jevišti (musí být pak pojednán i jeho vnitřek). Dále je nutné zjistit, zda herec není alergický na nějaký materiál (peří, kožešina, polyester…), zda nemá tělesné omezení (kupř. herečka nemůže nosit vysoké podpatky, jizvy na těle, které je třeba skrýt…)

  3. Nepodceňuj doplňky: šperky (ne plastové z žertových a maškarních obchodů), šály, šálky, šátky, klobouky, rukavice, boty (ty vždy čisté a nesešlapané, pokud to není záměrem). A nezapomeň na vlasy. Ty jsou korunou každého kostýmu. Zde přímo varuji před parukami z žertových a maškarních obchodů. Ty nechte pro párty. Špatná paruka vám může zabít celou výpravu. Využívejte spíše příčesů, látkových květin, provazů, točenic a především vlastních vlasů. A to i v pohádkách. Stejné je to s líčením: pokud nehrajete expresionistickou inscenaci, tak s líčením VELMI opatrně. Není nic horšího, než když se herci pro jeviště zlíčí, jak do ruské filmové pohádky. A zelené či modré stíny, silné linky, „zdravíčka“ a růžová perleťová rtěnka, které jsou na amatérských jevištích tak často vidět, by měly být zakázané. 
Realizace kostýmů Miroslava Krále
  1. Pamatuj, že „MÉNĚ JE VÍCE“. Na jevišti zvlášť. A ještě více u dobových či pohádkových výprav. Touha po jevištní nádheře, kterou tvoří svatební šaty z výprodeje, podomácku šité rokokové kabátce z divnolátek etc., působí trapně. Snaž se spíše než doslovně vytvářet dobové kostýmy, zachytit jejich tvar, ducha, detail. Zvlášť výroba pánských dobových kostýmů je totiž velmi nákladná a složitá. Použij raději kupř. civilní obleky, kterým dáte punc dobovosti detailem (šerpou, pláštěm…). Zamiluj si „sekáče“ a nejen na oblečení. Staré závěsy, potahy, přehozy, háčkované dečky, gobelíny jsou pro výtvarníka kostýmů POKLADEM. Kupř. bohatý královský plášť, či barokní krinolínu ušiješ ze starého závěsu s žakárovým vzorem, selskou košili či suknici ze staré bavlněné cíchy, ze staré háčkované dečky vytvoříš vsadku do secesní halenky či fiží, eventuálně renesanční krejzl, z damaškového ubrusu ušiješ nádhernou krojovou zástěru…

  2. Pamatuj, že kostýmní výtvarník inscenaci slouží, není to především jeho prezentace. A abys byl dobrým výtvarníkem je třeba neustále studovat, chodit na výstavy, do divadel, muzeí a především VIDĚT ve všem krásu

Divadla a divadelní spolky, se kterými Miroslav Král spolupracoval a spolupracuje:

D.S. Rotunda Znojmo (Zkrocení zlé ženy, Pygmalion), DS Scéna Kralupy nad Vltavou, LiDi – Libochovické divadlo, DS Havlíček Neratovice, Nové divadlo Mělník, Rádobydivadlo Klapý (mj. Amadeus, Daleká cesta), Divadýlko na dlani Mladá Boleslav, Divadlo Máj Praha (Její pastorkyňa), 1. neratovická divadelní společnost, Divadelní agentura Praha, Divadlo na Fidlovačcce, Městské divadlo Kladno, Moravské divadlo Olomouc, Divadlo A. Dvořáka Příbram, Divadlo v Rytířské, Komorní divadlo Kalich, Divadlo AHA!, Divadlo PALACE.

________________________

O DESATERECH

V našem malém ohlédnutí za rokem 2020 představujeme naplánované aktivity pro rok 2021. Po novince FOTOKVÍZ, kterou jsme spustili v neděli 10. 1. – více zde – přinášíme další, tou je právě tato rubrika s názvem DIVADELNÍ DESATERA – či zkráceně jen DESATERA. Tato rubrika se postupně pokusí odpovědět na širokou škálu otázek. Namátkou uvedeme – Jak postupovat při výběru textu? Jak nakládat s autorskými právy? Čeho se držet při realizaci loutkového divadla? – a spoustu dalších.

Desatera budou na portálu Divadelník.cz přibývat postupně (byť nepravidelně). K některým tématům se jistě budeme vracet i vícekrát, abychom vám nabídli vícero úhlů pohledu různých odborníků na jednotlivé aspekty divadelní tvorby.