Rozhovory

Dokonalá svatba? Ze Sázavy, přes Kroměříž, až do Poděbrad

Dokonalá svatba, druhá inscenace, která získala přímý postup na FEMAD Poděbrady 2023. Stalo se tak díky hlasování divadelních delegátů všech souborů, které se zúčastnily 16. ročníku festivalu Ludmily Cápkové – tedy moravského zemského předkola FEMADu. Festival se konal v Kroměříži od 18. do 21. května 2023 v klubu Starý pivovar. Rozhovor jsem vedl s Klárou Sottnerovou, představitelkou matky nevěsty a zástupkyní vedoucího Divadelního souboru Jiřího Voskovce Sázava.


Ráno před svatbou se Bill probudí v posteli po noci, kterou si nepamatuje, s dívkou, kterou nezná, a navíc si ani nepamatuje, co se mezi nimi dělo. A dívka říká, že leccos. Nezbývá než ji okamžitě ukrýt do koupelny a za vydatné pomoci svědka Toma a nebohé, do věci omylem zapletené pokojské Julie, se pokusit vše utajit před nevěstou a její matkou. Vše v této komedii záměn, lží a nedorozumění spěje k nevyhnutelné katastrofě, která se nakonec ukáže paradoxně být tím nejšťastnějším řešením. Konverzační komedie zkušeného britského dramatika Robina Hawdona slavila úspěchy na mnoha evropských jevištích.

Jak to celé vzniklo?

Komedii Dokonalá svatba váš soubor odpremiéroval v říjnu 2021. Vzpomeneš si, kdo s textem přišel. Co vás vedlo k tomu sáhnout právě po tomto titulu?

KS: V sázavském souboru teď působí dvě tvůrčí skupiny – dá se říci hudební a činoherní (i když asi to tak striktně nelze označit). Pro naši – činoherní – skupinu je toto druhá společná inscenace. První byla hra „Hrobka s vyhlídkou“, i když na ní nás spolupracovalo více než na „Dokonalé svatbě“. Už tehdy jsme věděli, že naše divadelní soužití funguje velmi dobře, takže jsme hledali, co dál. Určitě jsme chtěli komedii – a myslím, že nám tento žánr sedí.

Tip na hru „Dokonalá svatba“ dali Míša (postava nevěsty Rachel) a Honza (postava svědka Toma) Rejhonovi. Všem se hra moc líbila, celkem jsme se „vešli“ i do obsazení (i když na pár přehlídkách jsme si vyslechli „počáteční rozpaky“ nad věkem hlavních představitelů, které se ale nakonec vždy podaří rozptýlit…, a tak jsme na inscenaci začali pracovat. Vzhledem k tomu, že jsme první čtené zkoušky měli již koncem roku 2019, ale covid-19 posunul termín premiéry až dva roky poté, nevyhnuly se nám komplikace s přeobsazením některých postav. Nakonec ale máme stabilní sestavu. 

Dosavadní účast na přehlídkách

Na jakých přehlídkách jste s inscenací již byli?

KS: Přehlídek jsme absolvovali celkem dost a odnikud jsme nepřijeli „s prázdnou“. Hned první reprízu jsme absolvovali trochu sebevražedně 14 dní po premiéře na krajské přehlídce Divadelní salon paní Ljuby v Neratovicích. Získali jsme čestná uznání za režii (Jiří Škoda), za herecký výkon v roli Judy (Iva Danková), ceny poroty za scénu (Jiří Škoda), za herecký výkon v roli svědka Toma (Jan Rejhon), hlavní cenu přehlídky za inscenaci a speciální cenu manželů Živných za herecký výkon v roli svědka Toma (Jan Rejhon). Tato přehlídka dál nenominovala ani nedoporučila žádné představení.

Divadelní salon paní Ljuby je postupovka ve směru na Divadelní Piknik v jihočeské Volyni. Směr na Krakonošův divadelní podzim (venkovské soubory) jste také zkoušeli?

KS: Ano, byli jsme na krajské přehlídce Mrštíkovo divadelní jaro v Boleradicích. I tam jsme získali čestná uznání za herecké výkony, scénu a především cenu za inscenaci a doporučení právě na Krakonošův divadelní podzim 2022. Do programu KDP jsem vybráni nebyli.

Absolvovali jsme ještě jednu soutěžní, ale nepostupovou přehlídku – Klicperův Chlumec v Chlumci nad Cidlinou. Získali jsme čestná uznání za herecký výkon v roli Julie (Barbora Randulová), za herecký výkon v roli Dafne, matky nevěsty (Klára Sottnerová). Cenu za nejlepší herecký výkon – Jan Rejhon a Radek Tupý. Cenu diváků za inscenaci a cenu Antonína Lauterbacha za inscenaci, kterou udělují místní ochotníci.

Dále pak také divadelní podzim Jiřího Šatopleta v Říčanech, Bechyňské Perlení, Dny divadla Svatopluk v Benešově a naposledy moravský FEMAD.

Kroměříž byla vlastně náhoda

Jak se to vůbec stalo, že soubor ze Sázavy vyrazil na moravského kolo do Kroměříže? Přeci jen Plzeň, kde letos probíhalo obnovené české předkolo, máte o dost blíž.

KS: Že jsme do Kroměříže jeli, byla vlastně náhoda. V dubnu v Sázavě v rámci amatérského předplatného „Čertova divadelní brázda“ hráli Kroměřížští hru „Milá matko!“ (opravdu fantastická záležitost) a oslovili nás, zda bychom nemohli přijet zahrát na festival do Kroměříže jako náhrada za odřeknuvší soubor. Sobotní termín se nám nehodil, tak jsme se dohodli, že si tam zahrajeme v rámci jejich předplatného… No a asi za 3 dny jsem měla telefonát, jestli by se nám nehodil pátek. Pátek se hodil… a dopadlo to tak, že soubor ze Sázavy musel jet do Kroměříže, aby si zahrál v Poděbradech… FEMAD je náš aktuální TOP úspěch. Já jsem při vyhlášení vůbec nebyla chvíli schopná pobrat to, že jsme získali hlavní cenu.

Kolikátá repríza byla kroměřížská?

KS: Musela jsem to spočítat, protože počet repríz pro naši skupinu překročil hranici všech nejodvážnějších představ. Kroměříž byla 22. reprízou po premiéře.

O fungování souboru

Hranice nejodvážnějších představ? Kolik repríz v průměru běžně sázavský soubor dělá?

KS: Pokud vím, tak v posledních letech nebývalo v Sázavě zvykem držet hru delší dobu na repertoáru a většinou se hodí „do šuplíku“, jakmile se udělá hra nová, zpravidla po 10-15 reprízách. Ale ono samozřejmě záleží i na dalších okolnostech, ne jen zvyku. Naše „svatbičková parta“ si nesmírně lidsky sedla, pasují nám i role, které všichni rádi hrajeme, při každém hraní jsou ti, co nejsou na jevišti, nalepeni v portálech. Inscenace Dokonalé svatby je pro nás „partneřina“ – jeden bez druhého nejsme nic. Je to nesmírná radost, ale zároveň dřina a odpovědnost. 

Blížíte se ke dvěma letům od premiéry, na kontě máte 22 repríz. Inscenace se na základě tohoto může zdát již pevně usazená. Je tomu opravdu tak?

KS: Ano i ne. Máme hru pod kůží, hezky nahozenou. Protože hrajeme poměrně často, zkoušky jsou opravdu jen pro oživení, nikdo neloví text ani není mimo. Všichni víme, v jakém okamžiku hry jsme a co se tam děje, kdo je na jevišti a kdo má přijít nebo odejít. Už s námi nejezdí na štace ani nápověda či inspice. To ale neznamená, že na inscenaci už nepracujeme. Je to živý organismus… Někdy vznikne kouzlo nechtěného a pak se pokusíme i takový gag zapracovat. Zásadní změny neděláme – nechceme měnit, co funguje. Věřím, že to, co dělá tuto inscenaci pro nás tak jedinečnou je to, že se nám daří přenášet naši radost a energii do hlediště. 

O formách zpětné vazby

Jak jste vnímali zpětnou vazbu z kroměřížské besedy v kruhu (neformální hodnocení, pozn. redakce)? V čem konkrétně vám byla přínosná? A co čekáte od té poděbradské?

KS: Pokud si dobře vzpomínám, my jako soubor jsme byli po představení pro vyprodaný sál výborně naladění, protože se nám v Kroměříži skvěle hrálo (výborné zázemí, skvělí diváci atd., atd.), a tak nám beseda v kruhu přišla velmi přátelská. Přes drobné připomínky to byla spíš debata o možnostech zlepšení. My samozřejmě víme, „kde nás tlačí bota“, ale to jsou situace, které buď prostě měnit nechceme, nebo změnit neumíme. Konkrétně bylo fajn si zkusit tento formát hodnocení – a i to je myslím přínos.  Pro většinu mých kolegů byl takový formát hodnocení novinkou. Trochu nás to připravilo na Poděbrady. V Poděbradech očekávám, že to bude „větší“, v Kroměříži to probíhalo téměř v komorním měřítku. Tím nehodnotím ve smyslu lepší vs. horší… prostě to bude jiné. 

Pohled Kláry Sottnerové

Jak tobě osobně vlastně vyhovuje ten formát FEMADu (a jeho předkol)? Můžeš klidně dát do porovnání pro a proti s klasickým konceptem na ostatních přehlídkách. 

Pro čtenáře FEMADem nepolíbené – představení nehodnotí porota či lektorský sbor. Hodnocení probíhá formou diskuze v kruhovém uspořádání židlí, o úvodní výkop se starají „černé a bílé“ persony – moderátorem vybrané osoby, které mají za úkol po určitý čas mluvit o představení pouze kladně (bílá) a záporně (černá). O hlavních cenách a vítězi rozhodují delegáti ze všech souborů v závěrečném hlasování.

KS: Formát hodnocení na FEMADu je jedinečný – ať se jedná o diskuse v kruhu či závěrečné hodnocení. Je třeba říci, že jak „černý i bílý“, tak diskutující v kruhu i delegáti jsou osoby s divadlem spjaté, a tím pádem poučené, takže jejich hodnocení má pro mě velkou váhu. Letos jsem si navíc v Kroměříži vyzkoušela roli delegáta – a nebylo to vůbec snadné!

Já vnímám hodnocení jakékoliv poroty či lektorského sboru obecně jako pozitivní záležitost ve smyslu toho, že poskytne erudovanou zpětnou vazbu, dle svého nejlepšího vědomí a svědomíNad vyřčeným hodnocením je dobré se zamyslet, a je zcela svobodnou volbou souboru, zda s tím bude nějak dál pracovat. Osobně na hodnocení „statečně“ chodím, protože ho vidím jako užitečné, a zároveň se při něm snažím zachovat „poker face“, protože ho špatně snáším, cítím se jak na pranýři. 

A co dál?

Jaké plány máte s komedií po FEMADu? Máte do konce roku nějaké reprízy? Kdy, kde? Blíží se derniéra? Chystáte něco nového?

KS: Plány… zatím nás „Dokonalá svatba“ baví, takže pokud o ni bude zájem, rádi ji přijedeme zahrát. O derniéře ještě nemluvíme, ale konkrétní cíl (např. počet repríz) si nedáváme. Do konce roku máme před sebou pár repríz. O prázdninách jsme se termínově nesladili. Další bude právě až v září FEMAD Poděbrady a hned za tím Sokolovská Čurda. Dohodnuté hraní máme i v říjnu v Žebráku (přehlídka Erbenův Žebrák) a v listopadu ve Václavově (O Václava z Václavova). Rozjednáno mám ještě pár štací, uvidíme, zda najdeme společné termíny. Na podzim totiž probíhá v Sázavě přehlídka amatérských hudebních divadel Voskovcova Sázava, na které se podílíme organizačně, a tak volné termíny pro vlastní hraní ubývají.

Co se týká nové hry – je to stejné jako s „Dokonalou svatbou“. Poměrně dlouho hledáme text, který by nás „chytil“ a odpovídal „typovému“ složení naší skupiny. Nyní jsme měli pár čtených zkoušek jedné francouzské komedie – a pokud to půjde, plánujeme premiéru na duben/květen příštího roku. Určitě dáme vědět a budeme rádi, když se přijedete podívat. 

Zaujal vás Divadelní soubor Jiřího Voskovce ze Sázavy? Sledujte Facebook souboru nebo webové stránky.

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám, prosím, vědět prostřednictvím kontaktního formuláře. Děkujeme!