Jak na to?

Instagram v ochotnických kruzích aneb má váš spolek IG?

Z podstaty svého povolání (marketingový specialista, grafik) trávím spoustu času na sociálních sítích. Musím. Potřebuji sledovat aktuální trendy, sledovat aktivity konkurence, znát reakce cílových skupin a tak podobně. Před několika měsíci jsem začal pozorovat trend, který se týká sociální sítě Instagram a to sice, že na této síti jsou čím dál více zastoupené i ochotnické spolky.

V tomto článku se pokusím odpovědět na otázku, zda má smysl, aby i váš divadelní spolek měl instagramový profil.

Nejprve si ale v krátkosti pojďme samotný Instagram představit. Ti z vás, kteří tuto síť znají, používají – můžou rovnou skočit na další kapitolu: Facebook je mrtvý. Instagram je nutnost?

Co je Instagram a k čemu slouží?

Sociální síť Instagram tu s námi je od roku 2010. Svým uživatelům primárně umožňuje sdílení fotografií a videí, ale i chatování s přáteli. Po 11 měsících od spuštění měla aplikace přes 9 milionů uživatelů. Tato skutečnost přilákala pozornost majitelů sociální sítě Facebook a od roku 2012 tak patří Instagram pod Facebook (výše transakce se vyšplhala k 1 miliardě amerických dolarů). Právě díky své silné uživatelské základně si Instagram postupem času vybudoval velmi silnou pozici na trhu. Někteří lidé Instagramem doslova žijí. Denně sdílí fotografie – obsah – svého života a zároveň je zajímá, jak si žijí ostatní. A tak se Instagram plní obsahem, co měl kdo k snídani, kdo má jaké auto, kdo kde byl na výletě a tak dále.

S Instagramem (vedle ostatních sociálních sítí) se také často pojí slovo „Influencer“ – tedy člověk, který má vliv na lidi, kteří ho na Instagramu sledují. Tento vliv vzbuzuje zájem u různých firem, které pak využívají influencery za účelem rozšířit povědomí o své značce, zvýšit prodeje nového produktu apod.

Jak si Instagram vede v České republice?

K březnu 2020 bylo na Instagramu 2 514 000 českých uživatelů, což představuje 23,6 % celé naší populace. Mezi uživateli převažují ženy – 54,3 %. Nejpočetnější skupinou na českém Instagramu jsou pak lidé ve věku 18 – 24 let (až 790 000 uživatelů).

Věkové rozpětí uživatelů v ČRŽeny – počet uživatelůMuži – počet uživatelů
13–17 let170 000120 000
18 – 24 let410 000380 000
25 – 34 let400 000380 000
35 – 44 let220 000160 000
45 – 54 let110 00070 000
55 – 64 let30 00018 000
65+24 00022 000
Data k březnu 2020. Zdroj: www.businessgram.eu

Facebook je mrtvý. Instagram je nutnost! (?)

Poslední dobou čím dál více slýchám, že Facebook je mrtvý, a že Instagram je jediná cesta. Není to pravda. Dle dostupných analýz a statistik využívá Facebook v ČR cca 5,5 milionů Čechů. Pojďme ale od velkých čísel pryč a přenesme se na poměry našich cílových skupin.

Nechť si každý divadelní spolek položí otázku – jaké věkové skupiny navštěvují jejich představení? A zkuste si odpovědět i na další otázku: kolik z těchto diváků ASI má profil na Facebooku a kolik z nich má profil i na Instagramu?

Když se dívám do sálů některých přehlídek či spolků – ve kterých působím – věkově se diváci pohybují většinou v průměru nad hranicí 25+. To největší zastoupení je, dle mého odhadu, pak v rozpětí 35 – 55 let. A to jsou lidé, kteří dle výše uvedeného, mají převážně spíše (jen) Facebook. O Instagramu dost možná vědí, dost možná ho i mají ve svém mobilním telefonu, ale aktivně ho nevyužívají nebo, v porovnání s Facebookem, ho využívají jen opravdu zřídka.

Pomalu ale jistě jsme se tedy dostali ke klíčové otázce, která je předmětem tohoto článku a to sice:

Má pro ochotnický spolek smysl založit si profil na Instagramu?

Pamatuji, jak se jeden čas tradovala hláška „Kdo není na Facebooku, jakoby by nebyl„. Totéž by se dnes dalo říct i o Instagramu, ale rozhodně bych to nebral jako bernou minci pro ochotnické spolky. Proč? Vysvětlím na příkladu. Při přípravě této aktuality jsem komunikoval se členy redakce – parťáky Jakubem Pilařem (Ochotnický spolek Žumpa Nučice) a Vendulou Melíškovou (Divadlo Máj Praha). Oba mi sdělili, že jejich spolky instagramový profil mají, vzápětí ale dodávají, že neví proč. Dost často nemají obsah (foto a video), který by na profil dávali, a že se tak správa Instagramového profilu jejich spolku, v době covidové uzavírky o to více, stává činností velmi nepravidelnou. A to je tak trochu kámen úrazu. Pro lepší pochopení se to pokusím více rozepsat.

Pro úspěšné Instagramové tažení (tedy příliv nových a nových lidí, kteří mají zájem o váš profil a dříve či později se snad i dostaví fyzicky na vaše představení) vyžaduje Instagram dodržování určitých – nepsaných, ale praktických – pravidel:

Jak efektivně dobýt Instagram – pravidla

  1. Udržovat pravidelnost/ periodicitu příspěvků
    –Potřebujete pravidelně publikovat obsah, aby si na něj vaši sledující zvykli a měli vás neustále na očích. Jinak upadnete v zapomnění.

  2. Postovat, pokud možno, unikátní obsah
    –Zveřejňovat dokola „stejné“ fotografie ze zkoušek, zájezdů a zase ze zkoušek je NUDA. Čím originálnější obsah, tím větší šance na oslovení nových lidí-sledujících-diváků. Obsah je zkrátka král. (Jako inspiraci nabízím níže pár profilů, ze kterých lze čerpat inspiraci.)

  3. Hashtagy (tj. tento znak – #) v popisu příspěvků
    –Hashtagy se „taguje“ (označuje) příspěvek, aby byl snadněji dohledatelný. Instagram je používá k propojování obsahu, vytváří z nich vlákna a buduje komunity napříč zájmy jednotlivých uživatelů. Uživatelům, kteří reagují na fotky/videa s určitými hashtagy, IG nabízí stejně „otagované“ příspěvky i od jiných profilů, než jen těch, které přímo sledují – a to buď zadáním hashtagu do vyhledávání, nebo rozkliknutím ho pod příspěvkem. Spousta lidí dokonce místo profilů sleduje jen konkrétní hashtagy!

  4. Vědět, pro KOHO tvoříte
    –Tedy jaká je cílová skupina, kterou se snažíte oslovit. Pozor! Nemusí to být nutně vždy skupina lidí, která na vaše představení chodí. Tyto diváky již máte „získané“. Vaší strategií by měla být spíše snaha, skrze Instagramový profil, oslovit i jiné skupiny. Vzhledem k uživatelské základně, nejspíše ty mladší. Zkuste tedy tvořit i takový obsah, který může přilákat nové lidi, nové diváky, kteří vás neznají.

  5. Vědět, PROČ vlastně IG máte/chcete mít
    –Tedy co vlastně je vaším cílem. Chcete výhradně přilákat nové diváky? Chcete informovat své stávající příznivce? Mix? Proč?

  6. Uvědomit si, že nejde vyloženě o „prodejní“ kanál
    –Při tvorbě obsahu je důležité myslet na to, že Instagram nebyl primárně stvořen pro prodej vašeho produktu (tedy představení). Nemá cenu váš profil zasypávat výhradně jen a jen termíny „kdy a kde hrajete“ – od toho jsou webové stránky, případně Facebook. Instagram je především o zážitcích, emocích. Buďte kreativní, staňte se atraktivní!

Další funkcí je označování. To Instagram úplně nevyžaduje, ale využívání této funkce je vhodné. Zveřejňujete fotografii, na které je zachyceno pár osob na zkoušce představení? Mají osobní Instagram profil? Označte je na fotografii pomocí @. Opět tím „aktivujete“ vyhledávácí, propojovací algoritmy a váš nový příspěvek tak budeme mít větší šanci na úspěch.

Pravidla pro tvorbu hashtagů

  1. Hashtag nepodporuje mezery a pomlčky
    –Pokud váš hashtag obsahuje více slov, spojte je všechna dohromady. Chcete-li rozlišovat mezi jednotlivými slovy, použijte místo mezery velká písmena (například #SledujuDivadelnikcz)

  2. Hashtag nerozlišuje malá a velká písmena, diakritika je omezení
    –Pro vyhledávání je jedno, zda zadáme #SledujuDivadelnikcz, nebo #sledujudivadelnikcz – používání velkých písmen k oddělení jednotlivých slov je vhodné čistě z vizuálního hlediska.
    –Diakritiku (háčky, čárky) nad písmeny používat můžete, ALE… lidi jsou líní a naučení z sms vyhledávat a psát bez ní. Tj. tady platí žádná diakritika – větší možné publikum.

  3. Číslice jsou povoleny
    –Klidně používejte i číslice, ale další znaky jako – ?!*& atd. – nejsou povoleny.

  4. Tvořte tematicky relevantní hashtagy
    –Snažte se, aby byly co nejjednodušší a nejkratší. Chci-li najít nějakou fotku, na které je např. veverka, najdu fotku, pod kterou bude #veverka. Fotka s hashtagem #drevokocurnastromezapolem se mi ve vyhledávači neukáže, byť by byla fotka sebehezčí.

  5. Více hashtagů u jednoho příspěvku je povoleno
    –Dejte si však pozor ať to s nimi nepřeženete. Mezi jednotlivými hashtagy dělejte mezeru, jinak budou neplatné. 

Příklady zajímavě vedených profilů

Divadlo Kellari – @divadlokellari

Pražský divadelní spolek založený v červnu 2020 a od té doby má také profil na Instagramu.
Počet lidí, kteří sledují profil Divadla Kellari: 1032
Počet příspěvků (foto, video): 40

PLUSY profilu:
– v hlavičce profilu propagují své další aktivity
– velmi dobře pracují s tzv. Výběry (archivací stories – to je obsah, který je viditelný pouhých 24 hodin a poté zmizí, může však být archivován)
– využívají nejnovější funkce tzv. Reels (krátká vtipná videa s hudbou) – jejich 18 videí (skečů, gagů) má přes 12 500 zhlédnutí – (Více o funkcích REELS ZDE)
– ve svých příspěvcích (především v těch Reels) vyžadují od sledujících interakci = „hádejte, koho nebo co pantomimicky ztvárňuji“ – to je skvělý obsah z hlediska formy (= hozená rukavice pro navázání komunikace se sledujícími – sledující se z pasivních stávají aktivními, komunikují s vámi).

Reels Divadla Kellari

MÍNUSY profilu:
– žádné v tuto chvíli nevidím. Na ochotnické poměry je toto nadstandardně dobře spravovaný profil.

Divadýlko na dlani Mladá Boleslav – @divadylko_na_dlani

Na Instagramu od roku 2016. Pravidelnější aktivity až od roku 2019.
Počet lidí, kteří sledují profil Divadýlka na dlani: 329
Počet příspěvků (foto, video): 46

PLUSY profilu:
-v hlavičce profilu propagují své další aktivity

Bio Divadylka na dlani

-dobře pracují s tzv. Výběry (archivací stories – to je obsah, který je viditelný pouhých 24 hodin a poté zmizí, může však být archivován)

Výběry Divadýlka na dlani

MÍNUSY profilu:
-slabší periodicita příspěvků, což je ale vzhledem k pandemii pochopitelné

Divadlo Radar – soubor šupitopresto – @supitopresto

Na Instagramu již od roku 2015.
Počet lidí, kteří sledují profil Šupitopresto: 217
Počet příspěvků (foto, video): 135

PLUSY profilu:
-pestrý obsah – foto, video i IGTV, které umožňuje sdílet delší videa (Více o IGTV ZDE)
-práce s Výběry

Šupitopresto - Divadlo RADAR - foto Instagram profilu

MÍNUSY profilu:
-slabší periodicita příspěvků, 1-2 příspěvky měsíčně, od září bez příspěvku, což je ale vzhledem k pandemii pochopitelné

Malé polemické zamyšlení

Následující řádky nechci řadit ani k plusům ani k mínusům. Rád bych se tu však zastavil a zamyslel se právě nad IG Divadla RADAR. Každý soubor Divadla Radar, a že jich je, má totiž svůj profil. Zřejmě to vychází z potřeby odlišit tvorbu a obsah jednotlivých souborů, které fungují pod hlavičkou jednoho divadla. Myšlenka i potřeba jsou jasné. Z hlediska efektivity IG se v tom však skrývá značné úskalí – tříštění pozornosti sledujících (=potenciálních diváků).

Pro lepší představu: 6 souborů ( s 6 profily) má dohromady 822 sledujících. Celkem vygenerovaly 235 příspěvků: Šupitopresto (135), Načerno (43), Před oponou (32), Za oponou (20), Štronzo (4) a Čerttěvem (1).

Jaký dosah sledujících by mohl získat jeden jediný profil – Divadlo RADAR – spravovaný minimálně 6 (či více) administrátory, kteří by tak nejspíše dokázali být mnohem produktivnějšími, tj. viditelnějšími, v postování příspěvků, než každý sám?

Nedokázal by si třeba jeden jediný profil Divadla RADAR přitáhnout více sledujících? Obávám se, že má otázka zůstane nezodpovězena. Předpokládám, že souborům Divadla RADAR to takto vyhovuje a to je zcela legitimní. Přesto, že to malé drobné „ALE“ drobné neefektivity… zůstává.

Otázkou je, zda-li by si 6 souborů pod jedním profilem dokázalo dostatečně odlišit svůj obsah. Ale ani to není díky grafickým a technickým možnostem IG nemožné. ( Např. označovat fotky v rohu jakýmsi „štemplem“, různým pro jednotlivé soubory; využíváním různě barevně tónovaných filtrů; nebo jednoduše „vytvořením“ svého vlastního „hashtagu“ – slovního označení příspěvku „předraženým“ znakem „#“ (např. #certtevem_radar) , které slouží k snadnějšímu dohledávání příspěvků se stejným označením. Jednotlivé soubory by se tak nemusely vzdát vlastních oddělených galerií.)

Tím bych svou chvilku polemické rozpravy uzavřel a pojďme se podívat na:

Seznam ochotnických spolků na Instagramu

Ochotnický spolek ŽUMPA Nučice
Divadlo MÁJ Praha
DS J. K. Tyl Josefův Důl
Broukovcovokamdivadlo
DK Jirásek Česká Lípa
Divadelní studio D3 Karlovy Vary
Divadlo Bez záruky
Divadlo RADAR / Načerno
Divadlo RADAR / Před oponou
Divadlo RADAR / Za oponou
Divadlo RADAR / Štronzo
Divadlo RADAR / Čerttěvem
Divadlo BANDA
Rádobydivadlo Klapý
AMADIS Brno
Divadelní studio Viktorka
Slovanský Tyátr Olomouc
DS Bratří Mrštíků Boleradice
Divadlo Stodola Jiříkovice
Divadlo bez debat

Poslední aktualizace seznamu: 17. 6. 2021

Nenašli jste profil svého divadelního spolku v tomto seznamu? Ups, omlouváme se. Neváhejte a napište nám na info@divadelnik.cz. Všechny zaslané – chybějící profily, co nejdříve doplníme.

Závěr

Stále si (snad i trochu rozhořčeně) kladete otázku:
„Tak má si můj spolek založit profil na Instagramu? Ano nebo ne?!!!“ ?

Zkuste si tento článek projít ještě jednou. Odpovězte si na navržené otázky. Vypište si možné problémy, zvažte všechna pro a proti. Neunáhlete se, promyslete jednotlivé kroky a především promyslete obsah, který budete chtít na profilu zveřejňovat. Poraďte se případně s dalšími lidmi ze spolku. Se staršími i mladšími.

Osobně si myslím, že pro ochotnické spolky je stále daleko přínosnější mít dobře zpracované webové stránky a alespoň jakžtakž dobře řešený Facebook profil. Pokud vám pak zbydou síly a chuť do tvorby plnohodnotného profilu na Instagramu – směle do toho. Samozřejmě vždy záleží na lidech, kteří spolek tvoří a na lidech pro které tvoří.

Divadelník.cz vlastní IG (zatím) nemá. Ale facebook ano, tak nás nezapomeňte lajknout a sledovat, ať vám neunikne ani písmenko.