Antiheroes KoMáků a Michala Šestáka
Na amatérském, chcete-li ochotnickém, políčku se zase urodila jedna pěkná, a možná i trochu nečekaná, spolupráce. Pražské Divadlo KoMa přizvalo ke spolupráci režiséra Michala Šestáka, a tak vznikla inscenace Antiheroes. Ta ke své oficiální premiéře zamíří na podzim 2023. Uzavřenou předpremiéru, které jsem byl účasten, si divadlo střihlo již v červnu 2023. O inscenaci, práci s herci a dalších tématech jsem si povídal s nikým jiným než s právě zmíněným Michalem Šestákem.
Michal a KoMA
Michale, začneme hodně odzadu a k inscenaci jako takové se dopracujeme postupně. Nejprve prosím prozraď, jak došlo ke spojení tebe a Divadla KoMa?
MŠ: Když jsem dostudoval na RADA (pozn. red. Královská akademie dramatického umění v Londýně), začaly covidové lockdowny, ale nějakým zázrakem prošel ten covidový Hronov (2020), tak jsem tam samozřejmě s absťákem po divadle vyrazil. Má milovaná Eva Spoustová mě pozvala, ať přijdu na její seminář říct něco o Shakespearovi. No, a tam byla Pavla (Miya), tehdejší členka divadla KoMa, asi jsem ji zaujal, tak mě pozvala, ať u nich v divadle udělám Shakespearovský workshop. To se stalo a časem mě Martin Dospěl oslovil i s tím, jestli bych tam nechtěl něco zrežírovat.
To byl jaký rok, kdy tě Martin oslovil?
MŠ: To byl myslím rok 2021, ale něco pořádně dělat jsme začali určitě až v roce 2022.
Znal jsi nějak divadlo KoMa z dřívějška, nebo to pro tebe byla jedna velká neznámá?
MŠ: Znal jsem je velmi okrajově. Věděl jsem, že nějak jezdí na Hronov. Myslím, že jsem je jednou viděl hrát v off-programu, ale neznal jsem je nijak víc.
Jak dlouho ses rozhodoval, zda do spolupráce jít? Tak nějak tuším, že tvá časová vytíženost není zrovna malá…
MŠ: To tušíš správně, s časem jsem na tom fakt blbě. Ale tehdy byl ještě covid, já jsem nevěděl, co bude, a tak jsem na to prostě kývl. Zároveň jsem si ale na tomhle „kývnutí“ hodně uvědomil. Tedy hodně o tom, jak a s kým chci do budoucna pracovat. Tady jsem měl štěstí. Všichni byli super a dopadlo to dobře. Ale jindy bych takové štěstí mít s někým, koho neznám, nemusel.
Milovník filosofie
O tobě je všeobecně známé, že jsi velký milovník filosofie, Shakespeara, alžbětinského divadla. Byly na počátku i jiné možnosti k realizaci než texty s postavami od tohoto velikána? Jak dlouhou cestu (časově) jste ušli od vymýšlení co dělat až do první čtené?
MŠ: Jojo, já jsem takový milovník filosofie, že si z ní dělám doktorát. Shakespeara atd. samozřejmě taky miluju, protože jsem velký anglofil, žil jsem tam a studoval, a na škole jsem si s ním i hezky užil. V KoMa původně nebylo vůbec jasné, co budeme dělat, jen to, že budu mít k dispozici nějaké lidi, a že zbytek je na mně. KoMákům se líbil můj workshop o Shakespearovi, tak mi začala vrtat hlavou myšlenka, že bych mohl nějaké jeho texty vzít a něco s nimi udělat.
Nakonec se mi pro to podařilo pár lidí přesvědčit. Začali jsme s několika jeho postavami, dělali jsme různá cvičení a improvizace, žádný pevný scénář nebyl. No, je ti asi jasné, že to trvalo dlouho. Ale byl to krásný proces! Hlavně proto, že do toho herci šli!
Čtyři herci, čtyři postavy a jejich spojení
V inscenaci můžeme vidět čtyři herce – již zmíněného Martina Dospěla, Petru Svobodovou (oba členové KoMa). Jak se k inscenaci připojili Tomáš Adlof a Karolína Půčková? Tomáše mám spojeného s Divadlem StaySi…
MŠ: Co já vím, tak Tom skutečně v divadle StaySi byl, ale to divadlo už snad neexistuje a on dělá divadlo s pár lidmi, kteří ho přežili. Kája je vystudovaná herečka. Jak se připojili ke KoMa, vlastně nevím, to by věděl Martin. Když jsem přišel, už tam byli a jsem rád, že se jim líbilo to, co chci dělat.
Antiheroes – antihrdinové. Jak bys ty sám takovéto osoby-postavy definoval?
MŠ: Jsem si vědomý toho, jak je tento termín v současnosti nadužívaný, ať už v literatuře, filmu nebo i hudbě. Přesto se mi zdá pro mnohé shakespearovské postavy přiléhavý. Antihrdina není čistý klaďas, ale ani čistý záporák. Často jeho charakter výrazně definovali nějaké silné vnější okolnosti. Často si nevybral to, jaký je. Nebo ne úplně. Je to zajímavý typ postavy, protože nikdy nevíte, jak se zachová. Má v sobě totiž trochu zla, ale i trochu dobra. Je to samozřejmě sexy a lidi to baví.
Propojení antihrdinů
Snad v každé hře Williama Shakespeara dokážeme najít antihrdinu. Vy jste si vybrali Lady Macbeth, Ofélii, Tituse Andronicuse a Richarda III. Pověz, proč právě tyto čtyři postavy. Spojuje je něco?
MŠ: Tyto čtyři postavy si vybrali sami herci. Na začátku jsem po nich chtěl, ať čtou a přijdou s postavou, která je zajímá. Samozřejmě že nakonec jsem musel ty čtyři postavy schválit já, podle toho, jestli mě napadá, jak je koncepčně propojit a tak dále. Možná jsem herce lehce někam směřoval, těžko říct. Každopádně můžu říct, že o těchto čtyřech postavách jsem neměl pochyb a podle mě je spojuje mnoho věcí. Nevím ale, jestli by nebylo pro diváky zajímavější přijít a ty spojnice si hledat, než jim to tu vykecat.
Autor a režisér v jedné osobě
Jak hodně ty jako autor a režisér spoléháš na to, že divák postavy dobře zná? Co když na představení dorazí divák Shakespearem nepolíbený? Nebude mu v rámci děje, zvratů a chování postav něco chybět?
MŠ: Když dorazí divák nepolíbený, tak super. Víte, moje vidění divadla se za poslední roky hodně změnilo. Já vím, že divák rád sleduje nějaké pevně strukturované příběhy, může s postavou jít, zajímá ho, jak skončí a tak dále. Ale pro mě je divadlo mnohem víc než to.
Stalo se mi, že někdo řekl: „Líbilo se mi, jak to bylo nasvícený, zahraný, hudba, ale asi nechápu moc ten děj.“ A to je za mě úplně v pohodě! Pokud se Vám divadlo líbilo a odnesete si jen nějaký dojem nebo emoci, to je úplně super a legitimní. Já věřím, že si tak či onak naše představení užije divák nepolíbený, ale i znalec Shakespeara. První možná víc skrz nějaké emoce a třeba audiovizuální stránku. Druhý si bude užívat monology a postavy, které dobře zná.
Na chvíli se zastavím u synopse inscenace: „4 lidé. 4 časoprostory. 1 jeviště. Scénická studie shakespearovských postav od divadla KOMA a Michala Šestáka.“ Napadá mě otázka: proč právě 4 postavy? Je v tom skrytý nějaký záměr?
MŠ: Tak tady už asi přiznám, že jsem tu synopsi psal já. A ano, slovní spojení „scénická studie“ má napovědět, o co půjde. Zamýšlel jsem se nad tím, co jsme vlastně dělali a vyšlo mi tohle. Studovali jsme postavy, jejich charakter, psychologii atd. na scéně. Takže „scénická studie“.
Komorní scénografie, bohatý hudební plán
Inscenaci jsem měl možnost vidět v předpremiéře 30. června 2023, za což ještě jednou děkuji – zaujal mě, až na pár rekvizit, prázdný prostor a také komornější uchopení kostýmů. Myslím, že to klade velké nároky na herce, jejich projev a jednání. Jak se s tím herci dle tvého názoru popasovali během zkoušení? Bylo to pro ně první setkání s takovým konceptem (prázdné jeviště)?
MŠ: Ano, pokud se dá mluvit o tom, že mám už nějaký styl, je to asi tohle. Scéna, na které jsou jen věci, které vážně potřebujeme. Baví mě minimalismus a čistota scény a kostýmů, přičemž se klade důraz na herce. Samozřejmě… tím jsem byl asi nakažen v Anglii. Ale já miluji herce, miluju, když je to na jejich umění. Rozhodl jsem se dát svým hercům důvěru, že to dají a oni zas mně, že mému stylu budou věřit. Samozřejmě jsem věděl, že budeme muset hodně pracovat na technice, myslím, že pro všechny, možná s výjimkou Káji, to byla první práce takového druhu. Ještě jednou bych chtěl říct, že jsem rád, že do toho šli. Já jsem si mohl brousit svůj styl a oni, jak doufám, zase posunout své herectví.
Osmdesátky a devadesátky…
Inscenaci jsi obohatil o výrazný hudební plán. Mix žánrů z různých časových období, především pak z 80. a 90. let, pokud se nepletu? Co tě k tomu vedlo?
MŠ: Je to tak, já prostě hudbu miluju. Miluju opravdu hodně žánrů a ať už dělám cokoliv, vždycky to s nějakou hudbou výrazně spojuji. Jde ale o to, že ta a ta hudba mi k tomu, co dělám, hází nějaký význam. Neřeknu si, že budu dělat Hamleta s operou prostě proto, že mám chuť na Hamleta a operu. Přemýšlím, pouštím si hudbu a někde to prostě sepne. Tady mi to seplo takhle. Ale s osmdesátkami a devadesátkami jsi mě odhalil, to je prostě hudba, která jela, když jsem byl malej a mám pro ni slabost a v mých věcech se asi aspoň trošku objeví vždy. Asi moje duše je pořád nějak zaseklá v 80s a 90s.
První ohlasy
Jaké reakce se k tobě dostaly po uzavřené předpremiéře. Můžeš se o ně podělit?
MŠ: Musím říct, že se ke mně dostaly velmi velmi hezké reakce. A to je super hlavně v jedné věci. Já tuhle inscenaci dělal tak, jak jsem to cítil. Tak, jak cítím divadlo. Už mi nesejde na tom, jestli vyhraju soutěž nebo dostanu jedničku ve škole. Daleko víc je tenhle špíl můj divadelní statement. To, že se to lidem líbilo, že v tom něco viděli, nebo že je to prostě jen bavilo, protože to hezky vypadá, to je strašně strašně potěšující. Protože proto to umění děláš, abys to mohl s někým sdílet a ono to k někomu nějak mluvilo.
Za jak klíčové tyto dojmy a postřehy považuješ? Budeš na jejich základě v inscenaci něco měnit?
MŠ: To nejklíčovější, co si z toho beru, je, že tenhle crazy tvar maká. A to byl pro mě cíl předpremiéry, abychom viděli, že to jede, mohli odjet na prázdniny a s klidem se těšili, až to v září odpálíme. Co se týče předělávání… Na rovinu zde říkám, že to absolutně neuznávám. Takové to, že někdo něco řekne a ty podle toho do puntíku předeláš svou inscenaci. Vůbec. Vždyť tím bych popřel vše, co tu říkám! Já a moji herci jsme se nějak vyjádřili, někdo to dá, někdo to nedá, to je přece umění. Samozřejmě já vím, že někde byla nahlas hudba, špatný světlo, technická chyba. To pilovat určitě budeme. Ale koncepčně vůbec nebo fakt uplně minimálně, kdyby nás ještě něco dobrýho napadlo.
Premiéra
Na kdy chystáte ofiko premiéru pro veřejnost?
MŠ: Premiéra proběhne 27. 9. 2023 od 19:00 v Divadle Kámen. Vstupné 250 Kč.
Z mého pera již klasická otázka na závěr: na jaké přehlídky se chystáte? Kdy a pokud vůbec.
MŠ: My bychom asi i někam šli, klidně hned příští sezonu. Ale já teda vůbec nevím, kam tohle patří. Takže jestli to víte, dejte mi vědět, jsem normálně na sociálních sítích…
Pro přesné termíny premiéry a další reprízy zkuste sledovat web divadla KoMa a jejich facebook.
Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám, prosím, vědět prostřednictvím kontaktního formuláře. Děkujeme!