Rozhovory

Kráska z Leenane – premiéra pražského spolku RiYo

Na amatérská prkna se na konci sezóny 2022/2023 dostává ještě jedna hra Martina McDonagha. Po Osiřelém západu od ústeckoorlických exVeseláků, Panu Polštáři pražského divadla Radar-Načerno a dalším Panu Polštáři plzeňského Ragueneau se o své místo hlásí Kráska z Leenane. A právě na její reprízy (první už 6. června 2022) vás chceme pozvat. V režii Davida Surmaje inscenaci nastudoval pražský amatérský divadelní spolek RiYO, jehož domácí scénou je Klub Klamovka na Smíchově. O této “post-covidové” premiéře, která proběhla v květnu hned dvakrát, jsem si povídala právě s režisérem Davidem Surmajem.

O čem je Kráska z Leenane?

Kráska z Leenane je první divadelní komedií Martina McDonagha, kterou se po dlouhé době covidové a v době více než lehce válečné vrací na scénu náš divadelní spolek. Víte, co je to Vital? A víte, že stačí chvilka a jsou tu z Vitalu žmolky a vystydlá kaše k tomu? Maureen, Mag, Pat a Ray tohle všechno vědí a taky moc dobře vědí, že v irském Leenane chcípl pes a je potřeba trochu rozvlnit ty zdejší stojatý vody! (Zdroj: web RiYo)

McDonagh ve spolku RiYo

Davide, byť (či právě protože) v synopsi uvádíte, že jde o první “divadelní komedii po covidové době”, vraťme se do fáze , než k ní došlo. Jak dlouho jste zkoušeli a jak náročné zkoušení Krásky z Leenane bylo?

DS: Zkoušení nakonec trvalo dva roky. Původní termín premiéry, tedy říjen 2020, nám pandemie nemilosrdně odsunula. Zkoušení bylo neustále přerušováno zákazy. Takže jsme se několikrát pár měsíců neviděli, pak se šťastně sešli, chvíli jsme se radovali a začínali znovu.

Co vás motivovalo dotáhnout zkoušení až do konce i po těch dvou letech?
DS: Motivace se pomalu vytrácela, ale jsme silný kolektiv, který vydrží hodně. Známe se dlouho, zmákli jsme horší věci. Divadlo děláme prostě rádi.

Kráska z Leenane není první “McDonagh”, kterého jsi v RiYo režíroval. V současné chvíli máte stále ještě (díky či kvůli) covidu na repertoáru i inscenaci Ujetá ruka, jež měla premiéru v říjnu 2018. Čím tě tak Martin McDonagh oslovuje?

DS: Ujetá ruka má kvůli zásahu autora stop stav, takže na repertoáru už prakticky není. Možná si ji zahrajeme na zahradní party, zvu tě. Martin McDonagh mě jako autor baví, jeho věci mají spád, jsou pravdivý, silný a mají v sobě humor. A já mám humor rád.

Díky za pozvání, tak snad to vyjde.
Plánuješ tedy uvést na prkna i další McDonaghovy hry? Se kterými ses už seznámil na českých jevištích?
DS: Hry jsem četl všechny a na jevištích viděl tři. Ne, ne, další McDonagh dlouho nebude. Dáme si od něho pauzu. Trochu nás naštval.

David naráží na dovětek v licenční smlouvě, který se objevil v roce 2021: „Držitelé licence musejí zajistit, aby herec hrající roli Tobyho byl potomkem černošských Afričanů nebo černošských obyvatel Karibiku. Herec musí být poskytovatelem licence písemně schválen.“ Zdroj: idnes.cz.

Lákavá Kráska z Leenane

A proč nyní konkrétně Kráska z Leenane?

DS: Je to hra, která tě nenechá v klidu. Celou dobu zvažuješ, na čí straně vlastně jsi. Přemýšlíš o ní. Navíc je to hra, kde jsou dvě hlavní ženské role, mužské role jsou epizodní. A je skvěle napsaná. 

“Převedl” jsi na divadlo netknutý text? Nebo jste provedli nějaké dramaturgické zásahy? Koho jsi k nim měl k ruce a jak spolupráce probíhala?

DS: Pomáhala mi kolegyně Zu. Hru jsme si malinko oživili a snažili jsme se v ní hledat více humoru. Jinak jsme autora ctili.

foto Petr Mlch

Vzal sis do Krásky stejnou “partu” lidí, jaká hraje v Ujeté ruce? Nebo jsi “musel” sáhnout či úmyslně sáhnul, po jiném složení v souboru?

DS: Jelikož naše parta chce hrát co nejvíce, tak už nějaký rok zkoušíme dvě hry naráz. Kolegové teď zkouší APS a já hledám nový text. Naše herce si tedy mezi sebou vybíráme dle jejich vytížení a typologie. Ale je pravda, že do Krásky naskočil Michal, který tím u nás vlastně začal. Daniela si po letech odskočila od plotny a dala si malý comeback. Ondřej hraje i v „RucePeti hraje skoro ve všem, protože je fanatik. 

Podle čeho a jak jsi vybíral hudbu?

DS: Hudbu jsme vybírali tak nějak poctivě pocitově.

Vidím, že k hudbě moc říct nechceš, ale pro čtenáře a potenciální diváky alespoň odkrývám, že jde o hudbu reprodukovanou.

Scénografie Wanessy a Lucie

Pracujete s Wanessou Gondim s nějakými odkazy či přesahy ve scénografii, na které bychom se mohli jako diváci více zaměřit?

DS: Wanessu Dos Santos Gondim znám dlouho, je to dívka z brazilského Sao Paola, kterou jsem potkal v Českých Budějovicích, a aktuálně žije v Bratislavě. Waness je manuálně velmi šikovná a je malinko kreativní. Umí skvěle háčkovací techniku. Uháčkuje obrovské deky, hamaky, hračky, oblečky… Vše si sama navrhuje a pak vyrobí. (viz Wanessin IG.) Občas jsme spolu kreativně blbli, no a tak jsem jí nabídl spolupráci i na „Ujeté ruce“, tím to začalo.

foto Petr Mlch

Součástí scénografie jsou samozřejmě i kostýmy. Jaký záměr v rámci tvé režijní koncepce sledovala Lucie Štolcová?

DS: Lucie je naše zlato už roky. Sledovali jsme samozřejmě dobu, ve které se příběh odehrává. Snažili jsme se kostýmy umocnit dojem chudé, zapadlé vesnice kdesi v Irsku v 90. letech a dotvořit tím atmosféru, kterou hra nese. A pak jsme Lucii nechali volnou ruku, při scénách, kde jsme povolili. Lucie čerpá hodně inspirace v secondhandu U Zajíce.

Finančně (ne)závislá Kráska z Leenane

Nedá mi, abych se na to nezeptala – podobně jako nedávno Lukáše Křížka u Pana Polštáře: Co autorská práva? “Vyplatí” se vám – amatérskému souboru – finančně takovou hru uvádět?
DS: Nás peníze nezajímají. Jsme umělci! Realizace hry nás obvykle stojí kolem 20 tisíc Kč včetně práv a vždy je snahou, aby si hra na sebe vydělala. Zatím se to daří. 

Nebojíš se, vzhledem k celkové situaci ve společnosti, že nebudou lidi chtít chodit na “náročnější” hry jako je právě Kráska z Leenane? Jaký je dosavadní feedback od diváků?

DS: Lidé nás hodně chválí, ale to dělají všichni a všude, takže s tou chválou jsme při zemi. Musíme být aktivní a lidi zvát a zvát a zvát a zvát a zvát… Doufám, že přijdeš znovu!

Jasně, ráda – hned, jak tu hru vydýchám…

Další kroky RiYo Krásky z Leenane

A jaké jsou vaše ambice s Kráskou z Leenane, co se dalších uvedení týká? Ať už jde o účast na přehlídkách či další reprízy.

DS: Krásku chceme hrát co nejvíc a co nejdéle a všude a kdekoliv, kde ji budou chtít! Teď nás čeká poslední repríza před prázdninami 6. června 2022 od 19.30 na naší domácí scéně na Klamovce. Na podzim zkusíme nějaké přehlídky. Jinak vítáme jakoukoliv možnost hraní, ať je to hra jako Kráska nebo starší, ale máme i pásmo scének a skečů „Bez_sýtka“, které je opravdu vtipné. Máme v rukávu okolo 50 scének, což je ohromná variabilita. Můžeme sestavit představení na míru. Takže jsme připraveni zahrát takové pásmo na festivalech, večírcích nebo v klasických sálech. Salvy smíchu jsou samozřejmostí.

foto Petr Mlch

A na závěr, Davide, je něco, co vás jako soubor trápí, co byste chtěli/potřebovali změnit?

DS: Wendy, nás netrápí nic! Chceme hrát, ať s klasickými hrami nebo s naší „Bez_sýtkou“. Hraní nás baví, takže když budou diváci, budeme hrát jako o život.

Kdo je David (Davyt) Surmaj?

Pochází z Prahy. S divadlem začal na vysoké škole. A přes malé role se dostal k těm velkým… skrze šatnáře, barmana, trhače lístků až k režii a dramaturgii. V divadle RiYo režíroval inscenace: Ujetá ruka ve Spokane, Kráska z Leenane a pásmo Bez_sýtka. Hrál v: Kto sa bojí Beatles, Polaroidy, Večeře, RUR, Nejspíš sníš, Oscar, Noc bláznů. Píše scénky do riyoského pásma Bez_sýtka. Píše hodně a rád. V plánu má „jednou“ i jejich knižní vydání. Divadlo miluje a je pravidelným návštěvníkem všech pražských divadel.

Zaujala vás inscenace Kráska z Leenane? Neváhejte a vydejte se na její reprízu:

Kráska z Leenane – v pondělí 6. června 2022 od 19:30, Klub Klamovka DDM hl.m. Prahy
Vstupné 150,- Kč.
Sledujte Facebookovou událost

Informace k dalším reprízám najdete na webu divadelního spolku RiYo. Nebo na jejich facebooku.

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám, prosím, vědět prostřednictvím kontaktního formuláře. Děkujeme!