Rozhovory

Divadelní festival Pernštejn(l)ove očima zakladatelky

Divadelní festival Pernštejn(l)ove slaví v „covidovém roce“ 5. narozeniny. Překonal dětské nemoci prvních let a usadil se? Nebo si hledá ještě místo mezi ostatními letními divadelními festivaly v ČR? Otázky kolem zrodu, organizace, dramaturgie a zpětné vazby jsem položila duchovní matce a dramaturgyni Pernštejn(l)ove Kateřině Fikejzové Prouzové.

Divadelní festival Pernštejn(l)ove – zrod

Letošní Pernštejn(l)ove je již pátý ročník. Kateřino, kdo s myšlenkou na open-air divadelní festival na Zámku Pardubice před těmi pěti lety přišel a proč?

KFP: Myšlenka je starší než pět let. Moc jsem po takovém festivalu v Pardubicích toužila. Jen jsem nevěděla, kde ho uspořádat. Všude hrozilo riziko rušení nočního klidu. Tak jsem o festivalu alespoň všem vyprávěla. Moje fantazie pracovala na plné obrátky, popisovala jsem všechno květnatě a testovala okolí, jak na to bude reagovat.

Ředitel ve správné chvíli na správném místě

Na jedné z vernisáží Východočeského muzea mi do cesty vstoupil současný ředitel Východočeského muzea, Tomáš Libánek, který byl ve své funkci teprve krátce. Představa divadelního open airu na pardubickém zámku se mu moc líbila a stál o realizaci. On sám tehdy hledal organizátora akce, která by zámek oživila a hodila se k němu. Potkali jsme se v pravou chvíli. Oba jsem chtěli totéž. Festival díky tomu získal krásné místo uprostřed města, které je ale ohraničené. Díky tomu nikoho divadelní produkce a klábosení u vína nikoho neruší. Navíc je Východočeské muzeum skvělý partner pro takovou akci. Nakonec realita povýšila moje původní vzdušené zámky.

Název Pernštejn(l)ove odkazuje evidentně na rod Pernštejnů, jehož byl Zámek v Pardubicích jedním ze sídel. Nebojíte se přesto, že je kapku zavádějící? Ve své tuposti jsem se pár let domnívala, že se festival koná na hradě Pernštejn. Jsem jediná? Nebo máš informace o více zmatených? 

KFP: Ano, jednou se nám to stalo! Zachránili jsme doprovodný program za 5 minut 12. Tomáš Klement telefonoval se souborem Anička a letadýlko. A dozvěděl se, že Anička jako malá jezdila tak ráda na ten Pernštejn, že už se tam moc těší, jak ho znovu uvidí!

Divadelní festival Pernštejn(l)ove – organizátoři

Kdo jsou organizátoři festivalu? Předpokládám, že Východočeské muzeum v Pardubicích je správce Zámku. Kdo se ale skrývá pod organizací NaEx?

KFP: Původně jsem chtěla, aby pořadatelem bylo také pardubické Divadlo Exil. Jenomže u nás o všem důležitém rozhoduje čtyřicetičlenná členská schůze. Najednou mi došlo, že se nechci s nikým handrkovat, ale udělat festival s lidmi, kteří to vidí stejně jako já. Z toho vzniklo NaEx. Nejprve jako neoficiální seskupení. Dnes už máme svoje IČO.

NaEx jeden Tomáš a dvě Kateřiny

Po pěti letech festivalu jsou NaEx , dále Tomáš Klement (současný principál Divadla Exil, editor Českého rozhlasu Vltava, moderátor Colour Meetingu v Poličce) a Kateřina Procházková Skůpová (vedoucí úseku prezentace a služeb Východočeského muzea), která nám hned první ročník spadla do týmu jako dar z nebes. Je naprosto skvělá! Má pořád dobrou náladu a zařídí se stoickým klidem cokoliv. Tím, že jsme tři, usnadňuje to rozhodování ve sporných případech.

Efektivní pracovní dělení

Já se starám o dramaturgii a o veškerou komunikaci se soubory. Na místě se pak starám o soubory hrající od 21 hodin a moderuji. Tomáš Klement má ve své gesci veškeré promo akce a během festivalu je spojkou pro představení od 18 hodin a moderuje. Je také dramaturgem doprovodného programu, který jsme letos kvůli Covidu-19 vypustili. Kateřina Procházková Skůpová během roku oslovuje sponzory, žádá o dotace, píše tiskové zprávy, zajištuje technické zajištění festivalu a během akce je produkční v záležitostech směrem k Východočeskému muzeu.

A dobrovolníci

Je toho docela hodně, na dílčí věci máme obětavé dobrovolníky, bez nich by to nešlo. Vím, že se na politiky koukají lidé dost skrz prsty, ale hned od 1. ročníku nás podporuje senátorka Miluše Horská.

Jaký je vůbec v organizaci za těch pět let vývoj? (Přidávaly se dny, doplňovaly hrací místa… Změnil se organizační štáb? )

KFP: Z hlediska hlavní organizace zásadní trojice: já, Tomáš a Kateřina zůstala. Od prvního ročníku s námi je Aleš Roštejnský ze souboru Tyl Slaná u Semil, který nás má prostě rád, a tak si každý rok vezme dovolenou a dělá nám: přines podej kulisáka. Oblíbené soutěže pro diváky nám každý rok vymýšlí herečka Divadla Exil Simona Andrejsová, která je rozená romantička a do našeho tématu lásky se vyloženě hodí. A pak tu jsou zaměstnanci Východočeského muzea. První ročník se na nás trochu koukali jako na vetřelce, ale teď už jejich srdce tepe pro Pernštejnlove.

Zapálený zámek

Nechci jmenovat, protože bych na někoho zapomněla. Po pěti letech je to tak, že celý zámek je pro akci zapálený. Také jsme testovali nejrůznější zvukaře a osvětlovače. A jsme šťastní, že jsme nakonec našli Lukáše Kociána. Už je náš! Přidali jsme jeden hrací den. Shodli jsme se na tom, že kapacitu zvyšovat nebudeme.

Dvojnásobná návštěvnost

Nechceme ničit atmosféru a intimní kontakt hlediště s jevištěm. Loni a letos navíc Zámek Pardubice prochází rozsáhlou rekonstrukcí. Takže ještě improvizujeme s prostorem. Po skončení 4. ročníku jsme si mohli říct, že se oproti prvnímu roku návštěvnost zdvojnásobila. 

Sama jsi režisérka, herečka a člen vedení pardubického Divadla Exil. Letos na Pernštejn(l)ove nehrajete?

KFP: Nehrajeme. A už mi to jedna kolegyně z divadla řádně „omlátila o hlavu“. To říkám s nadsázkou. Ani loni vlastně Exil nebyl. Není to tak, že bych na Divadlo Exil nemyslela. Ale z dramaturgického hlediska jsem se prostě letos nakonec rozhodla jinak. Je to kombinace několika důvodů a těžko se to Exilákům samozřejmě vysvětluje. 

Divadelní festival Pernštejn(l)ove a Covid-19

Zasáhl vám Covid-19 do programu kromě vypuštění doprovodných akcí?

Pernštejn(l)ove organizátorky

KFP: Do programu díkybohu nakonec nezasáhl. Všechno bylo domluvené ještě v roce 2019. Ale dost nám otestoval nervy a schopnost improvizovat. Nejdřív jsem souborům psala, že si zachováváme optimismus. Potom, že budeme muset šetřit a hledáme způsob, jak nesáhnout nikomu na smluvený honorář. Pak zda jsou schopni si zajistit Covid-19 PCR test před festivalem a jak to vidí s finanční spoluúčastí.

Odvolávám, co jsem odvolal a slibuji, co jsem slíbil…

Obesílali jsme stávající i potenciální sponzory, zda nás letos podpoří a nikdo nám nechtěl nic slibovat. Firmy podpořily zdravotnictví. Potom začaly šetřit na zaměstnance, aby se vyhnuly propouštění. Náš organizační tým se scházel každý druhý týden. Počítali jsme místa v hledišti dle povinných rozestupů. A počítali a počítali. Abychom se nakonec vrátili k původnímu programu. Doprovodné akce měly od začátku našeho festivalu za cíl nabídnout divákům příjemné místo k posezení s vínem a přáteli. Proto jsme je letos vypustili. I když samozřejmě původní plány na oslavu jubilejního 5. ročníku byly jiné. 

Divadelní festival Pernštejn(l)ovedramaturgie

Jsi dramaturgyní festivalu. Jakým způsobem/Podle jakých kritérií vybíráš vystupující soubory? (Jak amatérské, tak profesionály.)

KFP: Zcela subjektivním! Jezdím a dívám se. Nechávám si doporučovat. Čtu recenze. Když mám tip, sednu na vlak, do auta a jedu. Něco vidím ze záznamu. Takže samozřejmě během představení postávám u zámecké zídky a koukám se na diváky. Reagují? Baví je to? Neodchází někdo? Proč není dnes vyprodáno? Bezprostředně po skončení festivalu si děláme kritické ohlédnutí za akcí. Od programu přes občerstvení po záchody. A snažíme se z toho poučit.

Láska ve všech podobách

Je tu samozřejmě dramaturgický limit. Festival je o lásce a vztazích ve všech jeho podobách. Když se loni na programu objevila Havlova Audience, kolegové se na mě vyzývavě koukali, jak si to obhájím. No jak! Láska k pivu. To je mocná čarodějka. Konečně jsme mohli nabídnout něco ryze pro chlapy.

Proč jste si vlastně nezaložili festival čistě postavený jen na profesionálních představeních? Jde jen o ekonomické hledisko, nebo pro vás mají amatéři nějaké ještě jiné kouzlo?

KFP: Více než 25 let jsem zapálený divadelní divák profesionálních souborů. Je to 14 let, co jsem se stala v Divadle Exil aktivní amatérskou divadelnicí.

V divadle až po uši

A protože jsem jednatelkou Volného sdružení východočeských divadelníků a pořadatelkou postupových přehlídek pro Královehradecký kraj, je zřejmé, že jsem v tom až po uši. Není to tak, že je tu profesionální (poučené) divadlo a za ním na chvostu vlaje amatérská produkce.

Náš festivalový divák rozdíl nepozná.

Obecně platí, že buď se inscenace povede nebo ne. A my se snažíme pardubickému divákovi nabídnout to nejlepší z amatérského divadla. Zároveň dovézt soubory, které by se jinak v Pardubicích neměly šanci prezentovat. Profesionální produkci jsme do toho namíchali, protože jsme ji nechtěly diskriminovat. Osobně jsem hrdá na to, že náš festivalový divák rozdíl nepozná. 

Pávi v korunách stromů

Téma festivalu: “láska a vztahy” se snad najde ve všech divadelních hrách. Ať už s pozitivními, tak i negativními konotacemi. Napadá tě příklad nějaké divadelní hry, kterou bys na festival nepozvala?

KFP: Dá se na to naroubovat téměř všechno. Viz výše zmíněná Audience. Ale má to své limity. Například politická satira se příliš nehodí. Ale dramaturgické nůžky jsou doširoka otevřené – nestrádáme. Je horký letní večer. Věž pardubického zámku je osvícená měsícem. Pávi vylétli do korun stromů. Z jeviště se ozval hlas… o čem může vyprávět jiném, než o lásce… Vendulo: (k autorce rozhovoru) přijeď! 

Jak to vyjde, jsem u vás.

Divadelní festival Pernštejn(l)ove – divácký ohlas

Sbíráte nějak diváckou zpětnou vazbu přímo po představení? Např. formou nějaké “divácké ankety”? 

KFP: Anketu na místě nemáme. Diváci za námi hodně chodí během doprovodného programu a mají potřebu si o Pernštejnlove povídat. Dost reakcí během festivalu je i na Facebooku pod fotkami z jednotlivých představení. Kritika se zatím vztahovala k občerstvení nebo možnosti umýt si ruce po použití Toi Toi. Jinak sbíráme spíš nadšené ohlasy.

Náhodní diváci

Přestože si myslíme, že festival výrazně promujeme, stále se objevují náhodní diváci, kteří jsou překvapení, že po tom ještě neslyšeli. Jak už jsem zmínila, po festivalu všechny reakce (i na WC) zohledňujeme a píšeme si poznámky pro další ročník. 

Oprašovačka před Hronovem

Dá se popsat, kdo je vaším divákem? Vaše “cílová skupina”? (Občas se termínově kryjete s Jiráskovým Hronovem…) 

KFP: O dva dny maximálně se kryjeme. Dost nám to krytí pomáhá s vyjednáváním se soubory. Hele: dáte si to u nás jako oprašovačku a nabuzení pojedete dobýt Hronov! V publiku převažují spíše ženy. Ačkoliv je hyperkorektní doba, my tento nepoměr podporujeme a snažíme se jim podstrčit alespoň jeden opravdu ryze ženský titul.

Stálá divácká základna

Jinak je to mix. Když spustíme předprodej, hned se zapráší po permanentkách. To je super. Mít stálou diváckou základnu. Jinak ta cílová skupina není specifikována. V Pardubicích žádný festival uprostřed léta nebyl. Nevěděli jsme, jestli je žhavé město skutečně v létě mrtvé, nebo jenom chybí nabídka.

Mrtvé nebo spící město?

Dnes už jsme (nejen my), pochopili, že to bylo absencí příležitosti někam vyrazit za zábavou. Pravda, ta naše zábava je trochu sofistikovaná. Máme svoji znělku, moderujeme ve společenském oděvu, zámek je reprezentativní místo. Funguje to. Co víc si přát?

Divadelní festival Pernštejn(l)ove – financování

Jakým způsobem se vám daří získat peníze na festival? A bylo jich letos dost? Nedošlo k nějakému krácení? 

KFP: Určitě došlo. Jednání se sponzory bylo kvůli Covidu-19 náročnější. Nikdo nevěděl, co bude. Zatím jsme každý rok skončili víceméně na nule. Letos doufáme, že ztráta nebude příliš velká. Třeba nám ještě někdo na poslední chvíli přispěje.

Klidně zadarmo

Rozhodně nechceme snižovat předem domluvené honoráře. Soubory potřebují v této době podpořit. Všem nám v nouzovém stavu živá kultura chyběla. Proto jsme se nechtěli Pernštejn(l)ove vzdát. I kdyby to znamenalo vrátit se na samý začátek, kdy jsme všichni veškerou práci odvedli zadarmo. 

Divadelní festival Pernštejn(l)ove – šapitó, suchá varianta, lístky

Máte zkušenosti s letními představeními v šapitó? Nebojíte se, že tam bude na divadlo příliš horko?

KFP: Bude horko. Ale když jsme měli představení od 18 hodin na zámeckém nádvoří, polovině divákům svítilo slunce do očí. Nemůžeme si moc vybírat. Zámek se rekonstruuje. Zastíněné vnitřní nádvoří bylo už loni nedostupné. A Rytířské sály, využívané loni, jsou teď mimo provoz. Za rok to bude jiná káva… letos hot and sweet.

Divadelní představení probíhají za každého počasí. Jaká je suchá varianta pro akce na nádvoří?

KFP: Rekonstrukce zámku to dost komplikuje. Konečné řešení rozhodneme až těsně před festivalem, variant je více.  

Je možné lístky sehnat ještě na místě před představeními? Máte hodně představeních vyprodaných předem?

KFP: Na dřeň je vyprodaná čtvrtina představení. Místa přepočítáváme a aktualizujeme do poslední chvíle. Možnosti určitě jsou. Během festivalu kromě elektronické předprodeje je možnost koupit si lístek v podkladně Východočeského muzea. 

Přispějte na divadelní festival Pernštejn(l)ove

Zamilovali jste se do divadelního festivalu Pernštejn(l)ove? Chcete se ho zúčastnit nejen jako diváci, ale přímo sponzoři? Na příspěvky není nikdy pozdě. Ozvěte se organizátorům. Stránky divadelního festivalu Pernštejn(l)ove ZDE.

Nalákali jsme vás na divadelní festival Pernštejn(l)ove? Vyberte si představení, na které zajdete v našem článku k programu 5. ročníku ZDE.

5. ročník Pernštejn(l)ove Pardubice - program
5. ročník Pernštejn(l)ove Pardubice – program