Co hrát?

Zprávy DILIA PODZIM 2020

Nový čtvrtletník Zprávy DILIA vycházející na podzim 2020 přináší opět novinky z oblasti divadla, literatury, hudby a audiovize. Rádi bychom vás zde upozornili na sekci divadelní, která obsahuje cca 40 synopsí her. A z ní vypíchli pár, které by vás mohly, jak doufáme, oslovit. Ve výběru her najdete i vítězné hry z Cen Evalda Schorma 2019 či  nově přeložené hry vzniklé v rámci Překladatelské dílny z polštiny, která se konala tento rok.

Česká sekce divadelních her
asi.milovaní – hra pro mládež, téma vztahy

A začneme hezky pěkně 1. místem z Cen Evalda Schorma za rok 2019. To vyhrála divadelní hra asi.milování autorek Terezy AgelovéMarie Mlatečkové, studentek JAMU. Dle synopse se jedná o „červenou knihovnu“, kde jde o navazování milostných vztahů a to skrze rozličné současné seznamovací způsoby, doopepřené inspirací z literatury (např. Erichem Frommem a básněmi Oldřicha Mikoláška). Ve hře nechybí zcizováky, vnitřní komentáře, ale ani třeba voiceband.

dvě čárky – hra pro mládež, téma těhotenství/mateřství

Propagace nových českých her není nikdy dost, takže pokračujme rovnou na 2. místo, které získala hra dvě čárky od Terezy Agelové. Tereze tím v Cenách E.Sch. přistál na hlavu už druhý vavřín. Podle synopse (ve Zprávy DILIA podzim 2020) to vypadá na takové aktualizované „pokračování“ Wedekindova Probuzení jara. (Což by mohlo zajímat nejnovější inscenátory této hry v Divadle RADAR. Pro připomenutí Wedekinda, mrkněte na rozhovor s režisérem Lukášem Křížkem tady.)

Obraz – tragédie, téma boje proti vnitřním démonům

A abychom nepřeskočili místo 3.: oceněna byla tragédie Obraz od Jana Plachého (studenta VOŠ při KJJ), která – dle uvedené synopse – zpracovává jako téma (vnitřní) život umělce na hranici iluzivní propasti, bojujícího se svými démony a toužícího po mateřské lásce.

Hry a dramatizace Romana Poláka

Agentura DILIA nově nabízí hry a dramatizace slovenského autora Romana Poláka. V nabídce najdete 4 kousky: dramatizaci L.N. Tostoje Anna Kareninová, dramatizaci románu Františka Švantnera Nevesta hôľ (téma návratu domů) a adaptaci deníků Aľy Rachmanovové Ruské deníky (téma meziválečné emigrace). A vlastní hru: Ďakujem, že si ma zabil! (téma nesourodého manželství – vztahu).

Zahraniční sekce divadelních her
Překladatelská dílna DILIA 2020 – polská dramatika

Z překladatelské dílny DILIA 2020 – současná polská dramatika se do Zprávy DILIA podzim 2020 dostaly hned tři hry polských autorek. Zajímají-li vás rodinná a sociálně-politická témata (fair-trade/ fair-made), pak jsou pro zde pro vás synopse her Yemaya – královna moří od autorky Małgorzaty Sikorska-Miszczuk (př. Alžběta Jilečková), Sam aneb příprava na rodinný život autorky Marie Wojtyszko (př. Sandra Ort Feyglová) a Fashion victim autorky Sandry Szwarc (př. Tereza Agelová).

Virus-Fuga – tragikomická aktovka, téma globální pandemie

Virus-Fuga od norského dramatika Fredrika Brattberga (v překladu Anny Šilhanové) reflektuje scénou ze života partnerské dvojice vypuknutí globální pandemie. Takže jestli toho nemáte kolem dost, můžete se momentálně nejaktuálnějšímu celosvětovému tématu věnovat i na jevišti.

Fortinbras se opil – „absurdní groteska“, téma manipulace

Tento tip na hru s názvem Fortinbras se opil si sem dovoluji dát cíleně s narážkou na Hamleta, kterého mají v současnosti na repertoáru DK Jirásek Česká Lípa. Podobně jako DKJ i polský dramatik Janusz Głowacki (v překladu Romana Sikory) si zahrává s hamletovskými motivy a rozpracovává další „možnosti“. Hlavní postavou, která je zde vykreslena jako zdánlivě lehce manipulovatelná troska, je, jak název napovídá, nikoli Hamlet, ale syn norského krále, Fortinbras. Hra prý osciluje na pomezí groteskna a absurdna s černým humorem.

Textilní trilogie – třídílné drama, téma moderního otroctví

Třídílná trilogie (Musíš být vděčná / Můžete být rády / Jsme šťastné) rakouského autora Volkera Schmidta (v překladu Jany Sloukové), otevírá skrze „hutné monology“ téma otroctví v moderním, globalizovaném světě. (Takže, jestli toužíte po mnoha slovech a myšlenkách, toto je trilogie zcela pro vás.)

Boticelli v plamenech – historická tragikomedie, téma hledání identity (lidských hranic)

Na hře autora z Velké Británie, Jordana Tannahilla (v překladu Zuzany Ščerbové) láká především spojení renesančního historického podkladu s moderním pojetím divadla (dle synopse se v textu objevuje poezie, slang, sborový zpěv, techno, rap atp.) a náhledem 21. století. Ve hře se odehrává fiktivní příběh, jehož postavami jsou však reálné historické postavy. I tentokrát odpovídá název jménu hlavní postavy, kterou je malíř Sandro Botticelli.

A další…

Zprávy DILIA podzim 2020 nabízejí mnoho dalšího – hry z Nizozemska, Rakouska, (akční, obvykle vztahové) komedie z Francie (např. několik her dramatika Jean-Pierre Martineze). Ze ŠpanělskaKuby zde najdete společensko-politická témata (frankismus, totalita vs. jednotlivec, tabuizované sexuální styky). A také zde najdete jednoho „nového“ Tennessee Williamse (v překladu Hany Budínové) – Tetovaná růže.

Nevynechejte rozhovor s divadelním autorem!

Zprávy DILIA PODZIM 2020, v divadelní sekci, obsahují kromě synopsí her i rozhovor s mladým českým autorem a režisérem Tomášem Loužným, který získal hlavní cenu v soutěži Českého rozhlasu Radio Drama Autor. Vzhledem k tomu, že se jedná o hru rozhlasovou, výše ji neuvádíme. Rozhovor s Tomášem však doporučujeme přečíst všem, kteří se zajímají o rozdílnost techniky psaní těchto dvou odlišných žánrů (divadelního vs. rozhlasového scénáře).

Nenovější Zprávy DILIA PODZIM 2020 si můžete stáhnout ve formátu PDF.