Rádobydivadlo Klapý a financování sbírkou
Rádobydivadlo Klapý připravuje novou inscenaci v režii Kateřiny Volánkové. Inscenace nese název Hostina dravců. Rádobydivadlo se rozhodlo vytvořit crowdfundingovou kampaň k financování scény a kostýmů. Jak nápad na kampaň vznikl a co vůbec crowdfunding je? O tom jsem si povídal s Kateřinou Volánkovou, které nikdo neřekne jinak než Kášo.
Kateřina Volánková je studentkou oboru činoherní režie – dramaturgie na pražské DAMU. Se svým souborem Diverzanti se věnovala především autorské tvorbě. Její dramata (Ne)chtěná útěcha a Domeček za hranící slušnosti získala čestná uznání v rámci Ceny Evalda Schorma, která je udělována mladým začínajícím dramatikům. A nyní ji získalo ke spolupráci Rádobydivadlo Klapý pro inscenaci Hostina dravců.
Rádobydivadlo Klapý
Kášo, úvodní otázka – ty členkou Rádobydivadla Klapý nejsi, je to tak? Jak tedy ke spolupráci došlo? Oslovil tě principál Ladislav Valeš? Nebo ty jeho?
KV: V inscenaci … Dlouhá cesta z roku 2013 jsem měla malou roličku a od té doby jsem s Rádobydivadlem v kontaktu. Jezdila jsem s nimi na zájezdy, festivaly a troufám si říct jsem si z řadou členů velmi blízcí. Láďa Valeš navíc, myslím, vždy podporoval můj brněnský soubor Diverzanti a my zase jeho Rádobydivadlo. Je to možná klišé, když přirovnám amatérský rybníček k rodině, ale je to tak – všichni o sobě vědí a nějakým způsobem se vzájemně podporují. Touhu inscenovat Hostinu dravců si v sobě nesu už dlouho, ale nikdy nebyla ta správná příležitost, neboť do toho vždy něco vstoupilo. Láďa Valeš se mě s mým nástupem na DAMU (a tím i přiblížením ke Klapý) vždy ze srandy ptal, kdy budu režírovat v Klapý. Myšlenku na konkrétní spolupráci mu ale tuším vnukla Koralína Baňková.
Jsem velmi ráda, že čas Hostiny uzrál až nyní, neboť s tím uzrálo i mé přemýšlení o textu a konceptu celé inscenace.
Určitě čtěte dál, na jednu věc však upozorňujeme dopředu – za všechno může Baňková…
Rozhovor o textu, jeho úpravách a zkrátka o inscenaci samotné, by byl jistě velmi zajímavý, na ten si však budeme muset ještě počkat. Nyní se totiž přesouváme rovnou ke crowdfundingové kampani, která je předmětem tohoto rozhovoru.
Rádobycrowdfunding
Můžeš čtenářům, kteří pojem crowdfunding čtou poprvé, ve zkratce vysvětlit, co znamená – na jakém principu funguje?
KV: Pokud bych měla úplně bazálně vysvětlit tento pojem, tak se jedná o davovou finanční kampaň, která funguje na systému odměňování, na kterou přispívají běžní lidé nejrůznějšími částkami.
Je to tvá první zkušenost nebo jsi se už na nějaké takové kampani dříve podílela?
Je to má první zkušenost, ale sama v rámci crowdfundingových kampaní přispívám na nejrůznější nezávislé projekty, které by bez finanční podpory od lidí nemohly vzniknout.
Kdo s myšlenkou založení kampaně přišel a proč? Jak nápad přijal tvůrčí kolektiv? A co na to samotný Ladislav Valeš?
KV: S nápadem přišla Koralína Baňková. Věděly jsme totiž, že scénografie a realizace kostýmů bude poměrně nákladná. Tato cesta nám přišla mnohem přijatelnější, než oslovovat řadu sponzorů, zvláště v této zvláštní době, kdy nejsme schopni ani stanovit datum premiéry.
Tvůrčí kolektiv myslím tento nápad přijal velmi kladně a všichni se zapojili do vymýšlení odměn. Jen teď přemýšlím, že pro Láďu Valeše to možná bude překvapení…
A proč crowdfunding a nikoliv klasická forma – žádost o grant (obec/město/kraj/MK)?
KV: Vyřizování grantů je zdlouhavá a nejistá záležitost. Nejsem ekonom ani produkční, takže na to nekoukám jen z pohledu “Musíme sehnat peníze!” HitHit.com mě baví právě díky odměnám, kdy s námi už budoucí diváci mohou strávit nějaký čas a my s nimi. O čem jiném je divadlo, než o vzájemném setkávání? Navíc už zážitkové odměny jsou jakousi expozicí inscenace. Crowdfunding je kreativní, což o grantech a papírovaní nemůžu říct.
Rádobyscénografie
Představ nám, prosím, scénografku Janu Kahounovou.
KV: Janička je studentkou katedry scénografie na DAMU. Její práci je na amaterské scéně spojena především s divadlem v Boleradicích, kde mj. dlouho působila i jako herečka. Na profesní scéně její práci mohli diváci vidět ve Švandově divadle v Praze v inscenaci Hladová země, kterou režíroval Štěpán Pácl. Ke spolupráci jsem ji oslovila především pro mou důvěru k její práci a doufala jsem, že i pro ni by mohlo být výzvou vykročit z realistického smýšlení o prostoru v tomto dramatu. A musím se přiznat, že mi naše vzájemná spolupráce moc vyhovuje.
A jak tedy vypadá navržená scénografie?
KV: Pokoušely jsme se o minimalistickou scénu, která je ale technicky náročná na realizaci. Z kolejnic upevněných v provazišti chceme vytvářet pohyblivé stěny, aby byl prostor stále variabilní. Stejným principem chceme využít i jevištní dřevěné dekorace. Víc ale nelze prozrazovat, abychom neodhalili to, na co si má divák přijít až během představení.
Zážitkové Rádobyodměny
Co obnášela příprava celé kampaně? Kdo všechno se na přípravě podílel/podílí/ bude podílet?
KV: Nejvíce času na tom strávila již zmíněná Koralína Baňková, která celou kampaň spravuje. Přišla s nápadem, že každá z postav připraví “zážitkovou” odměnu v rámci charakteru své postavy. A to mě opravdu moc baví a snad bude i Vás. V rámci příprav jsme spolu diskutovali jednotlivé postupy, ale téměř veškerá práce jde skutečně za ní. Každý se pak pokoušel vymyslet, jakou odměnu za svou postavu může nabídnout.
Jakou odměnu by sis ty osobně vybrala a proč?
KV: Myslím, že hodně zajímavé je nakouknout do deníků postav, díky čemuž se dá nahlédnout “za” inscenaci. A ze “zážitkových” odměn? To po mě nemůžeš chtít, abych si vybírala. Sešli jsme se totiž v tak skvělém seskupením, že každá bude zábavná. Z toho mi vyplývá, že bych si vybrala úplně nejradši účast na zkoušce, protože trávit se všemi tvůrčí odpoledne – to zkrátka chceš. Ostatně podívejte se sami na Hithit, konkrétně na video z rozmlouvání, ze kterého najednou vznikne rap. Nechci to zakřiknout, ale chemie mezi námi všemi zafungovala rychle.
Jako cílovou částku jste si stanovili 20 000 Kč – co konkrétně má tato suma pokrýt?
KV: Částka pokryje realizaci jedenácti kostýmů a scény, která – jak jsem již avizovala – je po technické stránce náročná, což se odráží i na její ceně. Scénu bude muset vyrobit specializovaná firma. Svépomocí toho nejsme schopni.
Rádobyčasový limit kvapí
Do konce sbírky zbývalo v den spuštění 30 dní. To je vámi stanovený časový limit nebo je to nastavené portálem HitHit.com, skrze který je kampaň realizována? Lze limit prodloužit?
KV: Na portálu Hithit.com je možné si vybrat ze třech možností, vybrali jsme tu prostřední, což je 30 dnů. Uvidíme, zdali je to dostatečná doba, nicméně není možné kampaň prodloužit a my tak budeme celý měsíc doufat, že se nám to podaří.
Když cílovou částku nevyberete, peníze od přispěvatelů poputují zpět do jejich peněženek, taková jsou pravidla. Máte tzv. plán B pro tento případ? Jak budete scénografii financovat? Budete nuceni udělat škrty, ústupky?
KV: Tohle je palčivá otázka pro celý tvůrčí tým. Ústupky a škrty si zatím nechceme připouštět a možnost, jak jinak získat peníze se určitě naleznout dá. Stále ale věříme, na realizaci se už moc těšíme a na Vás všechny v hledišti taky!
Chtěli byste si přečíst avizovaný rozhovor o inscenaci? Nejdřív musí představení vzniknout! Tak neváhejte a přispějte na Rádobydivadlo Klapý. Odměny za příspěvky jsou více než zajímavé 🙂
Nezapomeňte také sledovat Rádobydivadlo Klapý (odkaz zde) a Divadelníka (odkaz zde) na facebooku