Rozhovory

O Voskovcově Sázavě s Klárou Sottnerovou

V polovině září startuje 23. ročník hudební divadelní přehlídky Voskovcova Sázava (dále jen VS), který pořádá místní DS Jiřího Voskovce. Sázavský kulturním dům bude hostit celkem 9 souborů, program nabídne 9 inscenací. O přehlídce a skladbě letošního programu jsem si povídal s Klárou Sottnerovou.


Kláro, na úvod prosím v pár větách představ vaši přehlídku Voskovcova Sázava pro ty, co by ji snad neznali.

KS: Jedná se o tradiční divadelní přehlídku ochotnických souborů, jejichž inscenace je „hudební“. Naše přehlídka je soutěžní, ale nepostupová. Jednotlivá představení hodnotí tříčlenná porota, ocenění jsou udělována v klasických kategoriích na závěrečném slavnostním večeru. Představení se konají od září do října vždy v pátek od 19:30. Nezapomínáme ani na dětské publikum, pro malé diváky jsou připraveny dvě pohádkové neděle.

Hudební ochotnická představení – kde je ta hranice, co hudební divadlo je a co už ne? Jak ta kritéria máte specifikovaná?

KS: Asi bych nechtěla určovat hranici „hudebního“ divadla či se odvolávat na nějaké definice. Pro účast inscenace v soutěžní části naší přehlídky je historicky určena jediná podmínka – 3 (různé) písně zpívané „na živo“, doprovod může být reprodukovaná hudba. Možná by bylo na čase se zamyslet, zda toto kritérium není přežité, ale to je na diskusi jinde a jindy.

Je hudebního amatérského divadla hodně nebo je to každý rok boj, poskládat „hudebně-divadelní“ program?

KS: Je to rozhodně oříšek (smích). Soubory se nám sami moc nehlásí, většinu oslovujeme my, buď na základě viděného představení někde jinde nebo na základě doporučení. Já se snažím objíždět divadelní přehlídky a festivaly, abych získala přehled o tom, co se hraje, ale to pochopitelně nestačí. Jsou divadelní soubory, které se hudebnímu divadlu věnují dlouhodobě (většinou jsou to soubory moravské), ty máme v hledáčku a „automaticky“ jim na jaře posíláme přihlášku. Protože skvělých ochotnických souborů je celá řada, chtěli bychom do Sázavy přivézt i více „nehudebního“ divadla. Od roku 2023 pořádáme jarní cyklus pěti amatérských představení – Čertovu divadelní brázdu.

Čertova divadelní brázda si zaslouží samostatný rozhovor. Vraťme se k VS.
Přehlídka Voskovcova Sázava je soutěžní – kdo tvoří porotu?

KS: Od dob nultého ročníku došlo k proměně i ve stavbě a vnímání odborné poroty, stejně jako celé přehlídky. Počet porotců se ustálil na třech členech. Řekla bych, že už dlouho nebylo dva ročníky za sebou stejné složení poroty, nicméně jména se v průběhu let objevují stejná. Máme okruh lidí, které oslovujeme. Jsou to osobnosti spjaté s ochotnickým divadlem, pochopitelně máme i porotce, který se zaměřuje na hudební složku představení. Letos bude porota ve složení: Kristýna Urbanová, Oldřich Randula a Václav Veselý.

Pokud se nepletu, loni jste představili nové ceny – je to tak?

KS: Je. Oslovila jsem Vlaďku Zborníkovou (herečku DK Jirásek Česká Lípa, pozn. red.) a poprosila ji o vytvoření nových cen. A tak máme tematické krásné keramické sošky. Dělají radost nám a věřím, že i všem oceněným.

Kolikátým rokem u přehlídky organizačně jsi? Pozoruješ nějaký posun v té hudebně divadelní tvorbě – ať už kvalitou či kvantitou?

KS: Záleží, co myslíš slovem „organizačně“. Všichni členové souboru se v rámci svých možností podílejí na organizaci přehlídky, tedy z tohoto pohledu od roku 2013, kdy jsem do sázavského souboru přišla. V posledních letech se snažíme, abychom divákům přivezli představení především kvalitní, a ne jen tzv. řachandy. Někdy to ovšem má negativní dopad na návštěvnost, protože diváci se chtějí pobavit, takže pokud nehraje známý soubor nebo to není známý titul, přijde diváků méně. Nevím, zda lze vidět nějaký trend vývoje na poli hudebních souborů, protože notně kartami zamíchal i covid. Zeptej se mě za pět let.

Přestože tedy nejsi u přehlídky od samého počátku, víš, co byla původní motivace pro vznik přehlídky Voskovcova Sázava?

KS: Dovolím si zde citovat úryvek z rozhovoru, který na toto téma poskytla předchozí vedoucí DSJV Alena Čtveráčková: „Začalo to v roce 2000, kdy jsme já, Jirka Janoušek (dlouholetý režisér souboru) a Zdenka (Kotzotová) byli v Praze na nějaké přehlídce. Povídali jsme si s panem Strotzerem a z rozhovoru vyplynulo, že u nás neexistuje žádná přehlídka hudebních amatérských divadel. A protože základ našich her tvoří písničky a zpěvy, není sázavský soubor na Winterově Rakovníku vlastně doceněn, neboť v porotě není žádný odborník, který by hudební stránku hodnotil. Později jsme se spojili s paní Alenou Mutinskou z Rakovníka, která nám poskytla veškeré technické podklady potřebné k zorganizování přehlídky. A tak na zkoušku vznikl nultý ročník. Protože se podařilo nalézt dost sponzorů, a především byl velmi divácky úspěšný, rozhodlo to o pokračování přehlídky v dalších letech.“

Jaká je tvá první vzpomínka na minulé ročníky festivalu? Co tě nejvíc zaujalo nebo ovlivnilo?

KS: První vzpomínka – spíš emoce – je na naši přehlídkovou znělku. Vždy, když ji slyším, cítím takové to netrpělivé mrazení. Nemohu vypíchnout jeden moment, ale vždy mě fascinuje energie, která sálá z divadelníků, ať už těch, kteří k nám přijedou hrát, nebo našich, kteří tvoří pro hostující soubor zázemí. A co mě ovlivnilo? Od roku 2016 s Nicole Mikovou, za nemalé pomoci dalších divadelních kamarádů, vydáváme přehlídkový plátek Vosk(n)oviny. Od té doby mám přehlídku víc „na těsno“. Děláme rozhovory, píšeme články, v roce 2022 jako novinka přibyla soutěž… Již od jara se scházíme a chystáme koncept, vymýšlíme, co změníme a tak. Při přehlídce je to pak frmol vše zvládnout – a úplně nejkrásnější je, když vezmu do ruky nově vytištěné číslo. Přehlídka ze mě udělala vždy na několik týdnů v roce redaktorku divadelního plátku.

Zpravodaj – jak vznikl?

KS: Tak nějak impulzivně, ze dne na den. Po prvním představení přehlídky jsme jely „na nákupky“, probíraly jsme samozřejmě i divadlo a řekly jsme si, že by bylo moc fajn mít nějaký přehlídkový časopis. V kavárně jsme vymyslely název a zaregistrovaly si e-mailovou adresu. Oslovili jsme další dva kamarády z divadla – Radka Tupého a Vladimíra Trmala – zda mám pomohou s výtvarnou složkou… a už to bylo. V dalších letech jsme ještě přibraly do redakčního týmu Tomáše Kuchlera, který se stará o grafickou podobu. Vosk(n)oviny mají formát A4, na první straně jsou různé novinky, rozhovory ke zvolenému tématu – například divadelní profese, recenze, pozvánka na další představení, soutěž, obrázek atd., druhá strana je „neměnná“ – jedná se o tzv. zpětné zrcátko, kde jsou informace, fotky a rozhovory věnované předešlému představení. Vosk(n)oviny jsou vydávané jak v tištěné podobě, tak je lze najít i na webových stránkách a facebooku divadelního souboru Jiřího Voskovce.

Pojďme k tomu letošnímu 23. ročníku. Na co se diváci mohou těšit – a kdy konkrétně?

KS: Letošní přehlídka začíná 13. září a končí 25. října 2024. Osvědčil se nám koncept šesti soutěžních představení a jednoho závěrečného, nesoutěžního. Diváci se mohou těšit na velmi pestrý program, ve kterém naleznou jak klasické komedie, tak grotesku či třeba parodii na staré prvorepublikové filmy. V Sázavě přivítáme pravidelným divákům známé soubory, ale i úplné nováčky. Doporučuji zhlédnout všechna představení, protože každé z nich je jedinečné. Věřím, že si každý divák najde mezi nabízenými inscenacemi svého „favorita“. I letos budou pro diváky připraveny Vosk(n)oviny – a snad mohu prozradit, že jejich propojujícím tématem budou tentokrát různé pověry. Důvod je nasnadě – začínáme v pátek třináctého!

Na co se z programu nejvíc těší Klára Sottnerová a proč?

KS: Těším se na každé představení, protože miluji ten kouzelný svět divadla. Baví mě se dívat na kolegy, „závidím“ jim, držím jim palce, bojím se s nimi i raduji. Z každého představení si mohu něco odnést, něco se naučit. Je báječné pozorovat to „rojení na jevišti“ a nechat se unášet do cizích krajů, světů, časů.

Jaký vliv má přehlídka Voskovcova Sázava v Sázavě a jaký je vztah mezi přehlídkou a místními obyvateli? Stoupá divácký zájem? Jakou má KD kapacitu?

KS: Přehlídka je, s ohledem na svůj koncept pátečních představení během sedmi podzimních týdnů, festivalem ochotnického divadla spíše pro místní obyvatele. Stala se nedílnou součástí kulturního programu a má své věrné diváky, se kterými se potkáváme v hledišti každý ročník. Věříme, že se nám daří získávat i diváky nové. V uplynulých dvou letech návštěvnost přehlídky poklesla. Významný vliv měl určitě covid, protože sedět v sále v rouškách nebylo zrovna pohodlné, ale i další faktory. Složitá ekonomická situace nutí lidi více šetřit a výdaj na divadlo není nezbytný. Navíc blízkost Sázavy k Praze jednak skýtá dosažitelnou pestrou kulturní nabídku v Praze, jednak se Sázava stala častým cílem profesionálních zájezdových divadel z Prahy, což má mnohdy negativní dopad na návštěvnost ochotnických představení. Přesto doufám, že v letošním roce bude sál kulturního domu v Sázavě s kapacitou cca tři sta míst, na každé přehlídkové představení zaplněný.

Slovo na závěr?

KS: Děkuji všem, kteří podporují ochotnické divadlo, ať již sponzorům, divákům či divadelníkům. Také bych ráda poděkovala redakci Divadelník.cz, že se o naši přehlídku zajímá a pomáhá o ní šířit povědomí. Ráda bych pozvala všechny čtenáře k nám do Sázavy. Vyberte si z naší pestré nabídky představení – anebo lépe – pořiďte si permanentku a přijeďte na všechna. Určitě to stojí za to. Veškeré informace o přehlídce můžete získat na facebooku Voskovcovy Sázavy. Těšíme se na vás.

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám, prosím, vědět prostřednictvím kontaktního formuláře. Děkujeme!

Reklamní sdělení: Super-pojištění.CZ nabízí výhodné pojištění online na pár kliků.