„Zvuky a ruchy sháním, kde se dá“, říká autor SoundForYou David Oupor

Web SoundForYou nabízí za 2 roky své existence necelých 1800 zvuků a ruchů. Využívají je nejen tvůrci divadelních představení, ale také filmaři nebo tvůrci reklam. Autor všech zvuků David Oupor představuje pro čtenáře portálu Divadelník.cz svou dosavadní databázi a pravidla stahování zvuků na SoundForYou.

soundforyou
Logo zvukové banky

Davide, představte nám SoundForYou, o co se přesně jedná?

DO: Je to on-line zvuková banka, kde si každý může stáhnout zvukovou stopu a použít ji. Primárně jsem zvuky shromažďoval pro divadelní představení, protože já sám jsem od divadla. Těch možností je pochopitelně víc, tedy film, video, reklama, počítačové hry a vůbec všechno, co vás napadne. Dokonce jsem zjistil, že si někdo stáhnul stopu a používá ji jako vyzvánění v mobilu.

Začínal jsem u minidisků

Ve kterém divadle působíte a jaká je Vaše profese?

DO: Pracuji v malém klubovém divadle A studiu Rubín na Malostranském náměstí v Praze. Historicky je Rubín startovací meta pro mnoho divadelníků, tedy herců, režisérů a dalších profesí, jako je ta moje. Já jsem technik divadla, tedy vše přes světla, zvuk i stavbu scény. Většina her, které uvádíme, vznikla přímo pro naše divadlo na míru, takže hry v našem divadle mívají buď českou a nebo světovou premiéru.

Měl jste v divadle nějaký základ zvuků na starých magnetofonových páscích?

DO: Éru pásků už nepamatuji, začínal jsem u minidisků a cédéček, i to může být pro někoho dávná historie. Časem se vše digitalizovalo. Svou databázi jsem začal tvořit před více než patnácti lety, sdružoval jsem veškeré zvuky, které se ke mně dostaly. Dříve zvukové banky nebyly vůbec, takže když už člověk našel odpovídající zvuk, bylo to většinou v mizerné kvalitě. Vznikaly dost zajímavé a dobrodružné momenty, když si režisér do představení přál nějaký specifický zvuk. Místo toho, abych ho pracně sháněl a stahoval, jsem se snažil ho sám nahrát a připravit.  

David Oupor SFY
David Oupor SFY

Tvoříte svou databázi sám, nebo vám s ní někdo pomáhá?

DO: Je to můj koníček, vše dělám sám. Začátky byly zajímavé, nebyly takové možnosti, nebyla ani odpovídající technika za rozumnou cenu. Myslel jsem si, že ušetřím čas, když nebudu zvuky vyhledávat, stahovat a upravovat, ale rovnou je natočím. Ukázalo se, že to není až taková pravda, bylo nutné dohodnout natáčení, zpracování a tak dále. Dnes už nahrávám úplně sám, mám tak přesnou informaci, co jsem zachytil, co mám a co mohu nabídnout. 

V databázi SoundForYou je 1795 zvuků

Kolik zvuků a ruchů je aktuálně k dispozici?

DO: Na stránce je momentálně 1795 zvuků. Pro mě je to takzvaně slušný základ. Spokojený budu až ve chvíli, kdy tam bude o 3000 zvuků víc, to je moje meta. Vzhledem k tomu, že to dělám ve svém volném čase, jsem schopný nahrát a zpracovat tak 1000 zvuků za rok.

Máte v nahrávání nějaký systém, nebo je výběr nahrávání zvuků náhodný?

DO: Je to spíše náhodné. Při hledání zvuků na zahraničních doménách jsem rychle přišel na to, že nenajdu české zvuky, jako je pražské metro, naše vlaky a podobně. Takže jsem chtěl vytvořit český ekvivalent k těm zahraničním databázím. Než jsem dal všechno dohromady a svůj web rozjel, tak jsem zjistil, že už mám rok konkurenci. Ta se naštěstí zaměřuje na filmovou produkci, takže mám co nabídnout.

Přesto jsem přemýšlel, jak se odlišit. Mám rád historii, tak jsem se rozhodl, že půjdu touto cestou a budu hledat zvuky, které mě baví, které už jen tak nenajdete, které mají i historickou hodnotu. Nedávno jsem tak nahrával pilu, katr, poháněnou vodním kolem. Je to technická památka stará více než 350 let. Když někde vidím, že bude zajímavá akce, kde by se daly pořídit zajímavé nahrávky, kontaktuji organizátory. Je tedy trochu náhoda, co kde najdu, kam mě pustí a jak jsou ochotni se mi nějakou dobu věnovat.

Někdy je nahrávání techniky naročnější

Jak Vaše natáčení vypadá v praxi, kolik techniky si sebou musíte brát?

DO: Záleží na tom, kam jdu a co nahrávám. Když jsem byl v plzeňské zoo, bral jsem si více techniky a půjčoval si lepší mikrofony, protože nelze očekávat, že tygrovi dám mikrofon přímo k tlamě a budu s ním ve výběhu tak dlouho, než bude ochoten zařvat. Když ale jedu nahrávat motorku, kdy mikrofon můžu přiblížit nejblíž stroji, tak volím něco menšího a pohodlnějšího.  

soundforyou
Foto z nahrávání zvuku

Jaké zvuky jsou na nahrávání složité?

DO: Když nahrávám třeba zvuk již zmíněné motorky, je to jednodušší. Přijdu, zapnu a nahrávám. Tedy zjednodušeně řečeno. Jsou ale zvuky, které jsou mi zatím zapovězené, a to jak po technologické stránce, tak i příležitostí. Zmínit mohu například různou sílu větru. Takové zvuky se pak například nahrávají uměle ve studiu.

Na webu je 14 přehledných kategorií

Představte prosím konkrétně web SoundForYou.

DO: Na webu je 14 sekcí, kategorií, konkrétní zvuky i s popisky. To je jedna z věcí, kterou jsem se chtěl také odlišit. Na ostatních bankách mi chybí popisky, detaily zvuku. Jednou jsem sháněl zvuk blinkru jednoho specifického auta, ale nemohl jsem ho najít, protože všude bylo napsáno jen blinkr a já potřeboval konkrétní auto. U mě najdete například kategorie zvířata, vlaky, počasí, voda a podle toho si zájemce může najít, co ho zajímá. Nebo může použít vyhledávač. U každého zvuku je k poslechu mp3. Má v sobě drobný rušivý zvuk, takové cinknutí, je to taková pojistka proti běžnému stahování. Když si vyberete, je to pak už běžný e-shop, tedy položku vložíte do košíku a po zaplacení vám přijde vybraný zvuk ve formátu wav, což už je čistá nahrávka.

Váží se ke koupenému zvuku nějaké licenční podmínky, nebo ho mohu volně používat?

DO: Ano, se zvukem pak můžete naložit podle svého. V obchodních podmínkách mám jeden důležitý bod, tedy aby nikdo zakoupený zvuk dál nenabízel a nevydával za svůj. Jinak jsem ve využití zvuků a ruchů benevolentní.

Hlídám si svůj sound design

Jsou všechny zvuky Vaše, nebo Vám lidé posílají své nahrávky?

DO: Občas někdo něco pošle, ale to si dávám do soukromého archivu. Na webu držím svůj styl, dá se říci sound design, kvalitu i délku zvuku.

Jaké máte plány se svou databází? Chcete třeba více oslovit divadla, filmaře nebo dabingová studia?

DO: Divadla oslovuji neustále. Tím, že pracuji v divadle a potkávám se s divadelníky, tak o mé sbírce občas mluvíme s kolegy. Dabing je specifický, tam jde spíše o ty filmové zvuky, je to tedy jiný vzorek, než nabízím já. Tím ale netvrdím, že by si takový zájemce u mě nemohl vybrat.  Světu se masově asi moc neotevřu. To ani nebyl účel, protože jsem chtěl vytvořit českou, dá si říct i československou zvukovou banku. Kdyby ale náhodou ke mně někdo ze zahraničí zabloudil, tak dávám ke zvukům vedle českých i anglické popisky. O vysněném počtu zvuků v databázi jsem již hovořil, takže mé plány jsou téměř nekonečné.

soundforyou
soundforyou