Přehlídky

Divadelní střelnice 2025 – souhrn diváckých dojmů

Krajská postupová přehlídka ochotnického divadla v Lomnici nad Popelkou nabídla již potřetí za sebou divácký diskuzní klub s názvem Divadelní střelnice. Klub opět probíhal po skončení daného představení ve foyer Tylova divadla a jeho účelem je prostřednictvím diváckých dojmů dát zpětnou vazbu hrajícím souborům. Divákům dává možnost utřídit si své myšlenky a vyměnit si názory s ostatními diváky.


Na počátku diváci sdělují svůj bezprostřední dojem tzv. zaterčováním. Jak je dané představení zasáhlo v oblastech Celkový dojem – herecké výkony – režie – výtvarné řešení – hudební složka. Prvek typický pro pouťové zábavy slouží jako odrazový můstek do společné diskuze, která se vždy točí okolo toho, PROČ tomu tak bylo (v pozitivním i negativním významu).

Na základě programu představení diváci tušili, co mohou čekat (brilantní analýzu našeho života a katarzi), během diskuze se však shodli na tom, že to nedostali. Slyší herce, co říkají, ale nerozumí tomu, proč to říkají, co tím chtějí sdělit a jaký to má celé smysl. Zaznívala slova jako nuda, dlouhé, bez energie.

Předloženou nahotu na jevišti shodně vyhodnotili jako lacinou. Opilost postavy Madeleine a slepotu postavy Generála popsali jako nevěrohodnou a nedůslednou.

Druhou půlku představení diváci na diskuzi považovali za lepší, a to především díky přítomnosti postavy Generála, která do děje vnesla oživení. Nevyjasněné vztahy a motivace postav vedou k divákově zmatení a nezodpovězeným otázkám. Každý herec hraje trochu něco jiného – někdo civil, někdo nadsázku a vzniká z toho takový nesrozumitelný pelmel.

Děkovačka: Působila nevyzkoušeně a tak, že jsou herci rádi, že to mají za sebou.

Počet diskutujících: 16


Diváci ocenili dobrý výběr herců do postav a jasný přehled v jejich motivacích. Dále vyzdvihli důsledné průběžné jednání a přidání postav dětí, které v původním textu nejsou. Diskutována také byla otázka míry při opakování některých gagů a hranice humoru, kterou má každý divák nastavenou jinak. Zde panoval souhlas většiny, že je vše v míře a přijatelné.

Mezi nedostatky diváci jmenovali především časté a viditelné výpadky textu a s tím související dlouhé mezery v navazování replik. Herci v postavách pana Švece a pana Horváta by měli mluvit srozumitelněji a hlasitěji.

Děkovačka: Svižná, energická. Diváci ocenili „hraní“ postav a zároveň to, že z toho umí na děkovačce včas vystoupit a již zůstávají jako herci.

Počet diskutujících: 22


Dle diváků bylo představení pocitově hodně dlouhé, herci dávají důležitost na každou repliku. To vede k monotónnosti. Dále vypozorovali několik technických nedostatků (hůře vysvícená levá část forbíny, předčasné rozsvícení při ještě probíhajících přestavbách). Hra má dle diváků několik dobrých nápadů (např. let čarodějek na koštěti), kulhá však jejich provedení. Ztvárnění kostýmů byl očima diváků pelmel. Vyzdvihli výkon představitele postavy Mášrecht a za sympatickou postavu považují Šaška.

Děkovačka: Táhla se, divákům vadil zásah od postavy Smrti, který děkovačku ukončil předčasně – jinými slovy proč se herci ochuzují o potlesk?

Počet diskutujících: 11


Diváky byl vyzdvižen výkon představitelky Anděla a výkon představitele spisovatele Jacka. Obecně diváci herecké výkony považovali za spíše nevyrovnané, ale i přesto se dobře bavili od začátku do konce a odcházeli spokojení. Diskutován byl vztah mladšího páru Simona a Flic. Diváci ho vnímali jako nevěrohodný. Druhou polovinu představení považují za lepší, méně se povídá, je více akce. Podkresová hudba na samotném konci představení působila až vyděračsky. Diváci se shodli, že by závěr představení vyzněl i bez použití této skladby.

Děkovačka: OK

Počet diskutujících: 35


Diváci se při diskuzi shodli, že viděli představení, které má docela dobré herce, ale textovou předlohu nepovažují za příliš dobrou. Jednotlivé fóry někteří diskutující pojmenovali jako z ranku filmu Kameňák. V představení zazní mnoho sprostých slov, dle diskutujících to bylo v únosné míře. Probíráno také bylo to, zda se příliš brzy nevyčerpá humor plynoucí z chování některých postav. Diváci ocenili především výkon představitelky postavy Tamary.

Děkovačka: formou tanečku, to diskutující rozdělilo – polovině přišla děkovačka ok, polovině to přišlo nadbytečné

Počet diskutujících: 14


U 30 diskutujících diváků panovala shoda, že o sestře bratří Čapků toho před představením moc nevěděli. Představení pro ně mělo edukativní charakter. Hned při příchodu do sálu diváky zaujalo výrazné vysvícení portálu jeviště, které pro zajímavě vytyčilo prostor a působilo monumentálně, kladně hodnotili i černé desky opřené o levou a pravou část portálu, na kterou postavy průběžně dopisovala roky, v kterých se příběh zrovna odehrává. Představení bylo pro diváky po technické stránce dobře zvládnuté. Diváky velmi chytla úvodní pětiminutovka, která byla akční, nápaditá v práci s prostorem a rekvizitami. Poté přišlo menší zklamání, akce se vytratila a víc se povídalo. Ve správné momenty však přicházely hudební party. Pěvecké výkony potěšily, stejně tak živá hudba. Kostýmní řešení diváky dobře vtáhlo do let, v kterých se děj odehrával.

Děkovačka: pojmenovaná slovy „konečně dobrá děkovačka“

Počet diskutujících: 30


Diváci se kromě divadelní tvorby bavili hlavně o citovém zásahu, o svém aktuálním stavu, o tom, jak na ně představení dolehlo a co jim mělo sdělit. Shodli se, že takové představení svým tématem (traumata z dospívání, nenaslouchání a jiné) i zpracováním vyvolává mnoho emocí a vlastních prožitků, které je potřeba zpracovat a ošetřit. Pro pár diváků se jednalo jen o tři odvyprávěné osobní příběhy. Rychlost sdělení měla často vliv na srozumitelnost sdělení. Oproti anotaci bylo prezentováno mnoho pádů a málo vzestupů. Diváci velice kladně hodnotili technickou stránku věci a bavili se také o symbolech (barvy světel, doplňky kostýmů apod.)

Děkovačka: bez děkovačky (což bylo přijato pozitivně, dalo to možnost nechat doznít silné emoce)

Počet diskutujících: 33


Mezi prvními diváckými dojmy zaznívalo, že představení a především předloha A. P. Čechova, hezky nadčasově ukazuje typy povah ve společnosti. Diváky více bavily dvě anekdoty, než spojující rámec, ve kterém vystupuje sám Čechov. Druhá anekdota je bavila více než první. Především díky výkonu Martina Veleho v roli snoubence. Oceňovali jeho mimiku, gesta, práci s pauzou. Dle diváků to bylo správně groteskní, což koneckonců avizovala i anotace v programu. To všechno by chtěli i v té první anekdotě, aby se bavili po celou dobu.

Děkovačka: opět padla otázka, proč se herci okrádají o potlesk – tentokrát jeden z herců při plném potlesku od portálu haleká do diváků ať přestanou, že „tak dobré to zase nebylo“

Počet diskutujících: 15


Diváci ocenili především vynikající hereckou souhru dvou hereček a energii se kterou hrají. Děj a vývoj vztahu pro ně byl jasně a přehledně strukturován. Vyzdvižena byla také práce s prázdným prostorem, která pokryla nejen šířku celého jeviště, ale také jeho hloubku. Skvěle byl hodnocen nápad s prostěradlem, který díky herecké praci mění svou funkci a slouží během 60 minut jako nespočet předmětů či míst. Příběh pro diváky dobře gradoval do samotného rozuzlení.

Děkovačka: OK

Počet diskutujících: 25


Vůbec poprvé byla prostřednictvím Divadelní střelnice udělena Cena diváků. Tu věnovala Jizerská oblast Svazu českých divadelních ochotníků. Na základě diváckého hodnocení na terčích (čím blíže středu, tím lepší) ji získalo představení DOSPĚLÉ DÍTĚ v podání DS Vojan Desná – Mladá haluz.

Z předání Ceny diváků Divadelní střelnice
Z předání Ceny diváků Divadelní střelnice

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám, prosím, vědět prostřednictvím kontaktního formuláře. Děkujeme!